A.P. Moller - Maersk, duński potentat na rynkach przewozów intermodalnych i żeglugi morskiej, poinformował, że w dziewiczy rejs do Kopenhagi ze stoczni w Korei Południowej udał się nowy kontenerowiec. Jednostka jest napędzana zielony metanolem, a jego matką chrzestną zostanie sama przewodnicząca Komisji Europejskiej.
Nowy kontenerowiec został zwodowany w kwietniu w stoczni południowokoreańskiej spółki Hyundai Mipo Dockyard. Zamówienie na jednostkę zostało natomiast złożone w lipcu 2021 roku, dlatego czas dostawy wydaje się bardzo korzystny, zwłaszcza mając na uwadze jej pionierski charakter. Jak wskazuje Maersk w komunikacie prasowym, oddane jednostki do użytku jest jedną z kluczowych inicjatyw w kontekście dążenia spółki do osiągnięcia neutralności emisyjnej netto w 2040 roku. Warto odnotować, że duński gigant deklaruje redukcję śladu węglowego do 2030 roku w przeliczeniu na jeden kontener o 50% w porównaniu z rokiem 2020.
Follow the world’s first container vessel operating on green methanol!💚The vessel has left on its maiden voyage to Copenhagen, Denmark for its official name giving ceremony🚢🍾Learn how we are building the fleet of the future: https://t.co/jBBFrM8KGP#Maersk#Allthewaytozeropic.twitter.com/O8tTUResC9
172-metrowa jednostka o ładowności 2,1 tys. TEU będzie napędzana zielonym metanolem. Co ciekawe, matką chrzestną nowego kontenerowca została Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej. Statek ma dotrzeć do Kopenhagi we wrześniu, gdzie zostanie mu nadana nazwa Maersk Laura. W ubiegłym roku Maersk poinformował o zakupie kolejnych sześciu podobnych jednostek w przemyśle południowokoreańskim, natomiast w tym roku w czerwcu zakupiono kolejnych sześć statków, tym razem produkcji chińskiej, o imponującej ładowności 9 tys. TEU. Statki napędzane zielonym metanem mogą być neutralne w zakresie emisji dwutlenku węgla, patrząc na cały cykl użytkowania. Z kolei emisje cząstek stałych, tlenków azotu i tlenków siarki mogą być zredukowane nawet o 80-95%.
Uwzględniając zakomunikowane do tej pory zamówienia, już w pierwszym kwartale 2024 roku w użyciu w ramach floty Maersk ma być łącznie 19 kontenerowców napędzanych zielonym metanolem, co umożliwi redukcję emisji samego dwutlenku węgla o 2,3 mln ton rocznie. – Zielony metanol w tej dekadzie jest najlepszym i skalowalnym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zielone paliwa. Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani, dostrzegając ten sam kierunek rozwoju w przypadku innych armatorów, co nada większego tempa zwiększeniu skali, a to jest niezbędne w celu obniżenia ceny zielonego metanolu, a tym samym przyspieszenia rozwoju neutralnej klimatycznie żeglugi morskiej – komentował wcześniej cytowany w komunikacie prasowym Palle Laursen, który do 2023 roku pełnił w Maersk funkcję Chief Fleet & Technical Officer.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.