Mariusz W.
PAŻP poinformował zarząd lotniska, że od 1.07 zapewnia kontrolę na wieży w Modlinie. Trwa obecnie proces odnawiania uprawnień dla kontrolerów. Pozostałe służby lotniskowe też będą gotowe na 1 lipca.
ILS CAT I ma rozpocząć działanie na przełomie sierpnia/września. Obecna infrastruktura ILS przygotowana jest do dalszych testów do kategorii CAT II, bez konieczności dodatkowych inwestycji czy modernizacji. Wedle szacunków pracowników lotniska na podstawie analizy warunków pogodowych w roku poprzednim, ILS CAT I zapewni możliwość lądowania dla ok. 95 proc. operacji lotniczych.
Obaj przewoźnicy operujący w zeszłym roku w Modlinie, czyli Wizzair i Ryanair otrzymali propozycje stawek niższych od lotniska Warszawa Chopin o ok. 40-50 proc. - Zaproponowane stawki są bardzo atrakcyjne, jak na rynek warszawski i nie ma powodu aby je obniżać. Jednocześnie zdaję sobie sprawę, że rozmowy z przewoźnikami będą trudne – powiedział prezes Okienczyc.
Zwrócił również uwagę, że komunikaty przekazywane mediom przez przewoźników są pewnego rodzaju grą, aby wywalczyć jak najlepsze warunki cenowe. Wygląda więc na to, że oferta "Chopin minus 50 proc." to propozycja wyjściowa do negocjacji.
Trwają rozmowy z kolejnymi przewoźnikami zarówno charterowymi jak i regularnymi. Rozmowy są poufne więc nie ma możliwości podania nazw linii, które zainteresowane są lataniem z Modlina. Prawdopodobne terminy rozpoczęcia ich działalności na lotnisku w Modlinie to zima 2013/wiosna 2014.
Lotnisko przewiduje obsłużyć w 2013 roku podobną liczbę pasażerów jak rok wcześniej czyli ok. 900 000. Zarząd lotniska ocenia, że obecny terminal ma możliwość obsłużyć 2,5 - 3 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa terminala przewidziana jest na rok 2015 (na czas ma wpływ długość procesu przetargowego). Przewidziane są również prace modernizacyjne na płycie lotniska poprawiające płynność wykonywania operacji lotniczych.
Wartość utraconych korzyści w związku z nieprawidłowym wykonaniem drogi startowej szacowana jest na ok. 30 mln zł. Na obecnym etapie trudno oszacować kiedy straty te zostaną odrobione - w dużej mierze zależy to od terminu powrotu przewoźników do Modlina.
W czasie, kiedy na lotnisku nie odbywał się ruch pasażerski zrealizowano budowę zadaszenia dla pasażerów oczekujących na wejście do samolotu, instalację klimatyzacji - od lipca 2013, otwarcie nowego parkingu długoterminowego oraz szkolenia dla pracowników aby usprawnić obsługę pasażerską.