Łukasz Malinowski
Koordynację wprowadza się na lotniskach, na których popyt na loty przekracza ich dostępną przepustowość. W Warszawie decyzję o wprowadzeniu koordynacji rozkładów lotów podjęto w związku z przekroczeniami norm hałasowych w godzinach 22-6.
- Oczekiwania ze strony linii lotniczych na wykonywanie operacji w nocy są coraz większe. Zarządzający lotniskiem, nie ma skutecznej możliwości ograniczania tych oczekiwań. Wprowadzenie koordynacji jest jedynym środkiem umożliwiającym ograniczenie naruszeń norm ochrony środowiska – tłumaczy Andrzej Ilków, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych Lotniska Chopina.
Rolą koordynatora jest przydzielanie czasów na start lub lądowanie samolotu (w terminologii lotniczej nazywa się to „alokacją slotów”) w taki sposób aby efektywnie wykorzystać ograniczania w organizacji lotów i zapewnić płynny przepływ ruchu lotniczego.
- Koordynacja służy zarządzaniu dostępną przepustowością lotniska i zmniejszeniu obciążeń infrastruktury terminalowej oraz dróg startowych w szczytowych okresach natężenia ruchu. Wyrównanie obłożenia prowadzi do zmniejszenia opóźnień i pozwala na bardziej efektywne funkcjonowanie całego lotniska – wyjaśnia Małgorzata Krakowinska z firmy Airport Coordination Limited (ACL), która zgodnie z decyzją prezesa ULC pełni funkcję koordynatora dla warszawskiego portu.
Przyznawanie slotów poszczególnym przewoźnikom odbywa się na podstawie przepisów prawa europejskiego oraz w oparciu o światowe standardy opisane w dokumencie Worldwide Slot Guidelines - International Air Transport Association (IATA).