System składa się z bramek (10 szt.) oraz czujników długości kolejki (5 szt.) i jest zarządzany ze stanowiska kontroli kart pokładowych ScanPass.
- Zasada jego działania opiera się na badaniu długości kolejki przez serię czujników rozmieszczonych w strefie kolejkowania, które w oparciu o tę informację sygnalizują obsłudze, który wariant aranżacji kolejki będzie optymalny w danych warunkach. Na tej podstawie personel zdalnie zmienia konfigurację strefy kolejkowania. Wymaga to jedynie naciśnięcia jednego przycisku, poprzez zmianę ustawienia bramek – wyjaśnia Jan Gołąb z Zespołu ds. Technologii i Jakości Obsługi Pasażerów na Lotnisku Chopina.
Bramki są zaprogramowane w ten sposób, że zmiana konfiguracji strefy może być realizowana również wówczas, gdy w strefie kolejkowania znajdują się pasażerowie, zatem przekonfigurowanie może odbywać się w dowolnym momencie, gdy tylko zachodzi taka potrzeba.
- System może zrealizować sześć różnych konfiguracji kolejek, dostosowanych do panującej sytuacji ruchowej, bez konieczności jakiejkolwiek bezpośredniej ingerencji personelu w ustawienie poszczególnych bramek lub taśm wyznaczających ścieżki przejścia w strefie kolejkowania – dodaje Jan Gołąb.
System zdalnego zarządzania strefą kolejkowania wyposażony jest również w funkcjonalność otwierania wydzielonego przejścia dla pasażerów niepełnosprawnych, a także dla pasażerów z dziećmi. Realizacja tej funkcji poprzez sterowanie jednym przyciskiem znacząco usprawnia obsługę tych pasażerów, którym w sposób szczególny Lotnisko Chopina w Warszawie pragnie ułatwić proces odprawy.
- Według naszej wiedzy Lotnisko Chopina w Warszawie jest pierwszym portem lotniczym na świecie, które posiada rozwiązanie tego typu – mówi Michał Hofman, szef Służby Obsługi Pasażerów na Lotnisku Chopina. System opracowała i wdrożyła na zlecenie Portu firma Tensator Polska we współpracy ze Specjalistami z Zespołu ds. Technologii i Jakości Obsługi Pasażerów w Służbie Obsługi Pasażerów Lotniska Chopina.