Mariusz W.
Przypominamy, że we wrześniu 2012 roku na Lotnisku Chopina odprawiono 894 tys. osób, czyli o 10,3 proc. mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Za powód takiej sytuacji podaje się otwarcie w połowie lipca lotniska w Modlinie, które w tej chwili obsłuzyło już ponad 500 tys. pasażerów, po zaledwie trzech miesiącach funkcjonowania.
- Powodów tej rzekomej sprzeczności jest co najmniej kilka - pisze dalej Przybylski. - Po pierwsze stały i dynamiczny rozwój całego rynku. Polacy po prostu latają coraz chętniej – już nie tylko służbowo w celach biznesowych, ale także prywatnie, np. na wakacje. OLT Express, a także Ryanair czy Wizz Air przekonały wiele osób, że samolot nie jest ekskluzywnym środkiem transportu dostępnym tylko dla bogaczy. Na latanie stać dziś praktycznie każdego, a transport lotniczy stał się realną alternatywą dla transportu kolejowego lub samochodowego i to nawet na krótkich, krajowych dystansach. Uruchomienie lotniska w Modlinie i wojna cenowa dwóch operujących tam tanich przewoźników spowodowało, że do samolotu wsiedli ludzie, którzy nigdy wcześniej nie latali. Ruch na nowym lotnisku nie tyle więc odpłynął z Lotniska Chopina, ile w dużej części został wygenerowany zupełnie na nowo.
- Tradycyjne linie, które pozostały w Warszawie także zyskują na popularności. Coraz więcej pasażerów przewożą m.in. LOT, Eurolot, Aeroflot czy Lufthansa - komentuje rzecznik. Bardzo dobrze (nie licząc chwilowego załamania rynku w lipcu) rozwijają się również przewozy czarterowe. Te dobre wyniki pozwalają zapełnić ubytek spowodowany zakończeniem operacji linii Wizz Air na naszym lotnisku.
Perspektywy na przyszłość są, według Przybylskiego jeszcze lepsze. - Od 5 listopada LOT uruchamia nowe połączenie do Stuttgartu (od października lata na nowej trasie do Hanoweru). W grudniu powitamy Qatar Airways z połączeniem do Doha, od lutego Emirates Airlines będzie latać do Dubaju. A w kolejce czeka jeszcze Air Berlin oraz nowe połączenia Eurolotu. Już dawno sezon zimowy na Lotnisku Chopina nie zapowiadał się tak atrakcyjne. To daje poważną nadzieję, że wynik całego roku 2012 przekroczy 9,6 mln pasażerów. I nie zmieni tego nawet słabszy wrzesień.