Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Lotnisko Chopina: Jak budowano kolej do lotniska

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ju

Data publikacji:
10-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Lotnisko Chopina: Jak budowano kolej do lotniska
fot. Rynek Kolejowy
- Projekt budowy połączenia kolejowego do Lotniska Chopina nie był sukcesem. Sama inwestycja była bardzo słabo przygotowana. Przetarg wygrała firma która była najtańsza, ale niekoniecznie najlepsza. Gdyby nie Bilfinger Berger, nie rozliczylibyśmy tej inwestycji – mówił podczas konferencji AviaRail dyrektor Departamentu Wdrażania Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Wróbel.

- W Polsce jak i w nowych państwach członkowskich UE najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu był transport lotniczy. Związane jest to z rozwojem gospodarczym i wzrostem zamożności społeczeństwa oraz jego mobilności. W latach 90. dołączył do tego również rozwój oferty tanich przewozów lotniczych. Stąd potrzeba rozbudowy Lotniska Chopina, w tym również rozwój połączeń komunikacyjnych z lotniskiem. Takie plany były już w połowie lat 90. Powstała wówczas Koncepcja Obsługi Komunikacyjnej Lotniska Chopina do 2020 roku – przypominał Seweryn Dańczyk, dyrektor pionu inwestycji na Lotnisku Chopina.

 

Propozycje były różne, m.in.: kolej niekonwencjonalna, Skyline – miała ona mieć stację końcową przy terminalu, dalej prowadziłaby przez Pola Mokotowskie aż do samego centrum. Ale pomysłem było również wykorzystanie linii warszawskiej kolei dojazdowej, od stacji Salomea proponowano przedłużenie torów do samego lotniska. Inna propozycja to stworzenie węzła przesiadkowego niedaleko terminala, gdzie znalazłyby się pętle tramwajowe. Pomysłem było też połączenie z siecią metra – ostatnia stacja metra jest połączona odcinkiem technicznym kolei z trasą radomską. Inna koncepcja to wybudowanie stacji i łącznicy kolejowej łączącej się z linią radomską.

 

- Koncepcje przeanalizowano. Porty Lotnicze uparcie dążyły do budowy linii kolejowej na lotnisko. Równolegle Porty Lotnicze przygotowywały materiały przetargowe. Ostateczna wersja zawierała informację, że należy wykonać podziemną stację kolejową w stanie surowym. Z uwagi na niski poziom ruchu pasażerskiego – w 2000 roku było to ponad 4 mln pasażerów – wykończenie stacji nie było opłacalne. W 2002 roku podpisano kontrakt z wykonawcą konsorcjum Ferrovial, Agroman, Budimex i Studio Lamela na rozbudowę m.st. Warszawy i portów lotniczych – przypomniał Dańczyk i kontynuował – W tym czasie PKP PLK przygotowywała swoją część inwestycji. Otrzymała współfinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko. W 2009 roku wprowadzono wykonawcę na budowę. Czas realizacji 2007-2013, robót budowlanych 2009-2012.

 

Uruchomienie połączenia kolejowego nastąpiło 1 czerwca 2012 roku. 8 czerwca odbywał się mecz otwarcia Euro 2012 na stadionie narodowym.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tabor kolejowy na TRAKO! (zdjęcia)

Inżynieria i innowacje

Tabor kolejowy na TRAKO! (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 18 września 2023

Wiadomo kto zaprojektuje ważną obwodnicę pod Krakowem

Drogi i autostrady

Lubuskie. W Konradowie jeździmy bezkolizyjnie nad torami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Tabor kolejowy na TRAKO! (zdjęcia)

Inżynieria i innowacje

Tabor kolejowy na TRAKO! (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 18 września 2023

Wiadomo kto zaprojektuje ważną obwodnicę pod Krakowem

Drogi i autostrady

Lubuskie. W Konradowie jeździmy bezkolizyjnie nad torami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5