ju
- W Polsce jak i w nowych państwach członkowskich UE najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu był transport lotniczy. Związane jest to z rozwojem gospodarczym i wzrostem zamożności społeczeństwa oraz jego mobilności. W latach 90. dołączył do tego również rozwój oferty tanich przewozów lotniczych. Stąd potrzeba rozbudowy Lotniska Chopina, w tym również rozwój połączeń komunikacyjnych z lotniskiem. Takie plany były już w połowie lat 90. Powstała wówczas Koncepcja Obsługi Komunikacyjnej Lotniska Chopina do 2020 roku – przypominał Seweryn Dańczyk, dyrektor pionu inwestycji na Lotnisku Chopina.
Propozycje były różne, m.in.: kolej niekonwencjonalna, Skyline – miała ona mieć stację końcową przy terminalu, dalej prowadziłaby przez Pola Mokotowskie aż do samego centrum. Ale pomysłem było również wykorzystanie linii warszawskiej kolei dojazdowej, od stacji Salomea proponowano przedłużenie torów do samego lotniska. Inna propozycja to stworzenie węzła przesiadkowego niedaleko terminala, gdzie znalazłyby się pętle tramwajowe. Pomysłem było też połączenie z siecią metra – ostatnia stacja metra jest połączona odcinkiem technicznym kolei z trasą radomską. Inna koncepcja to wybudowanie stacji i łącznicy kolejowej łączącej się z linią radomską.
- Koncepcje przeanalizowano. Porty Lotnicze uparcie dążyły do budowy linii kolejowej na lotnisko. Równolegle Porty Lotnicze przygotowywały materiały przetargowe. Ostateczna wersja zawierała informację, że należy wykonać podziemną stację kolejową w stanie surowym. Z uwagi na niski poziom ruchu pasażerskiego – w 2000 roku było to ponad 4 mln pasażerów – wykończenie stacji nie było opłacalne. W 2002 roku podpisano kontrakt z wykonawcą konsorcjum Ferrovial, Agroman, Budimex i Studio Lamela na rozbudowę m.st. Warszawy i portów lotniczych – przypomniał Dańczyk i kontynuował – W tym czasie PKP PLK przygotowywała swoją część inwestycji. Otrzymała współfinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko. W 2009 roku wprowadzono wykonawcę na budowę. Czas realizacji 2007-2013, robót budowlanych 2009-2012.
Uruchomienie połączenia kolejowego nastąpiło 1 czerwca 2012 roku. 8 czerwca odbywał się mecz otwarcia Euro 2012 na stadionie narodowym.