Mariusz W.
Cytowany przez PAP Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina podkreśla, że lotnisko rozpoczęło prace nad uruchomieniem systemu naprowadzania samolotów najwyższej kategorii razem z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. ILS kategorii trzeciej zostanie zainstalowany na pasie 33, czyli na kierunku od strony Piaseczna.
Każdego roku przez ponad 100 godzin mgła utrudnia pracę na Lotnisku Chopina. W takich sytuacjach przydaje się system ILS, który umożliwia pilotom lądować w warunkach ograniczonej widoczności. System ten ma trzy kategorie. Większość polskich lotnisk posiada ILS najniższej kategorii, ale są lotniska jak Zielona Góra, który tego systemu nie mają w ogóle. Lotnisko Chopina jest jedynym portem w Polsce, który posiada system ILS II kategorii. Umożliwia ona wykonywanie operacji lotniczych w sytuacji, gdy podstawa chmur jest na wysokości 30 metrów, a widzialność nie przekracza 400 metrów. ILS III kategorii umożliwia lądowanie praktycznie przy zerowej widzialności.
Niebawem system ILS II kategorii ma zostać wprowadzony również na lotniskach w Modlinie, Wrocławiu i Krakowie. Port w Zielonej Górze przygotowuje się do instalacji systemu ILS najniższej, pierwszej kategorii. Taki w ostatnich miesiącach udało się uruchomić w nowo otwartym porcie w Modlinie oraz w Lublinie.
W maju bieżącego roku wybrano wykonawcę opracowania koncepcji i studium wykonalności wdrożenia na Lotnisku Chopina operacji precyzyjnego podejścia i lądowania w warunkach ograniczonej widzialności w III kat. ICAO oraz operacji startów w warunkach ograniczonej widzialności. Zadaniem zajmie się Ove Arup International Limited, które przygotuje dokumenty za 958 000 zł.