Mariusz W.
Droga kołowania DK-A8 jest przedłużeniem głównej drogi kołowania DK-A na Lotnisku Chopina. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka statki powietrzne mogą wkołowywać na drogę startową DS-3 bez konieczności przecinania jej w poprzek. Zwiększa to bezpieczeństwo samolotów podchodzących do lądowania na lotnisku od strony Piaseczna i usprawnia organizację ruchu naziemnego w rejonie progu 33.
Ryzyko zażegnane?
O tym, że wcześniejsze rozwiązanie zagrażało bezpieczeństwu ruchu lotniczego, pisaliśmy jeszcze na początku tygodnia. Jeden z pilotów zaalarmował „Rynek Infrastruktury”, że z powodu przebudowy lądowiska i przesunięcia nadajnika ILS na drugą stronę pasa startowego, sygnał zakłócany był przez kołujące obok niego B-787 Dreamliner. Sami piloci o możliwych zakłóceniach informowani byli na 5 minut przed lądowaniem. - To jakiś absurd – komentował jeden z kontrolerów ruchu, z którym udało nam się porozmawiać. Pasażerowie mogą już jednak czuć się bezpiecznie. Przynajmniej do czasu kolejnego remontu.
Bogdan Fydrych z PKBWL wskazywał, że rozwiązanie, które zostało wprowadzone na Lotnisku Chopina, było lekkomyślne, a całą kwestię można było zaplanować inaczej. Np. z góry ustalić, że na pół godziny przed planowanym startem 787, ILS na warszawskim lotnisku nie będzie wykorzystywany, a wtedy piloci nie mieliby wątpliwości, że muszą stosować inne metody nawigacji.
Płyta postojowa gotowa
Obok bardzo istotnej inwestycji w nową drogę kołowania A8, udało się również zakończyć budowę nowej powierzchni postojowej. Ta zlokalizowana jest tuż obok istniejącej płyty cargo w południowej części lotniska. Płyta jest w stanie pomieścić trzy statki powietrzne kodu F (np. An-124 Rusłan) lub sześć samolotów kodu C (Boeing 737 lub Airbus A320). Uruchomienie tej płyty jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie w zakresie obsługi samolotów transportowych. W ramach projektu budowy płyty PPS12 przebudowany został również wschodni odcinek drogi patrolowej wokół lotniska. Generalnym wykonawcą robót była firma Budimex S.A.
Remont wciąż trwa
W operacyjnej strefie lotniska kontynuowane są pozostałe prace remontowo-budowlane. Trwa przebudowa płyt postojowych numer 2 i 4 w północnej części lotniska oraz poszerzenie płaszczyzny odlodzeniowej nr 6, co umożliwi w przyszłości jednoczesną obsługę nawet czterech samolotów kodu E albo jednego samolotu kodu E i sześciu średnich kodu C.
W listopadzie ma się zakończyć się budowa drugiej dużej płaszczyzny do odladzania w południowej części lotniska – PPS13. Nowa płyta będzie zlokalizowana w optymalny sposób tak, aby samolot po przejściu procedury odladzania i ewentualnego zabezpieczenia przeciwoblodzeniowego mógł jak najszybciej wystartować.
Wszystkie prace prowadzone na lotnisku w 2014 r. mają na celu zwiększenie jego przepustowości i możliwości operacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych.