Za rok 2011 spółka odnotowała stratę w wysokości 145,7 mln zł. W ubiegłym roku spółka uzyskała przychody z działalności podstawowej w wysokości 3 mld 306 mln zł. To wzrost w porównaniu z 2011 rokiem o 5 proc. Koszty działalności podstawowej były jednak również o 5 proc. większe niż w 2011 – wyniosły 3 mld 490 mln zł.
Według resortu głównym powodem wygenerowanych przez spółkę wyników finansowych stanowiły wysokie koszty paliwa. To największa pozycja kosztotwórcza u przewoźników lotniczych w Europie.
Jak wyjaśnił resort, pogłębienie trudnej sytuacji finansowej nastąpiło w drugiej połowie 2012 roku w wyniku zaistniałych negatywnych zdarzeń gospodarczych, w szczególności negatywnego wzrostu kursu złotego do dolara – średnio o 14 procent. Z tego powodu LOT musiał ponieść większe koszty paliwa, łącznie o ok. 107 mln zł w trzech kwartałach.
Jak wynika z danych ministerstwa, w 2012 roku z usług LOT-u skorzystało około 4 mln 972 tys. pasażerów. To wzrost o około 7 proc. w stosunku do 2011 roku. Wzrosła również liczba wykorzystanych miejsc w samolocie z 74,4 proc. w 2011 roku do 78,1 proc. w 2012 roku.
Wiceminister skarbu Rafał Baniak poinformował również, że koszty ponoszone przez LOT z powodu uziemienia dwóch Boeingów 787 Dreamliner to około 8 mln zł. Bez kosztów reklamacji pasażerskich oraz utraconych korzyści, strata dzienna za jeden dzień postoju dwóch samolotów to około 50 tys. dolarów. Od 16 do 31 stycznia starta spółki z tego powodu wyniosła 7,7 mln zł.