Według związkowców pracę stracą piloci, obsługa oraz pracownicy administracji. Spółka zobowiązana jest do opracowania i notyfikacji planu restrukturyzacji, który powinien zostać przedstawiony MSP do 20 marca 2013 roku. Natomiast notyfikacja plany, zgodnie z przepisami unijnymi, powinna nastąpić w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy po pierwszym zastosowaniu środków pomocy w celu ratowania.
24 stycznia w ramach restrukturyzacji zakończono w spółce pierwszą fazę programu dobrowolnych odejść. Chce z niego skorzystać w sumie 130 pracowników. 18 osób złożyło wnioski o wypłatę rekompensaty przedemerytalnej.
Na koniec 2012 roku spółka zatrudniała 2063 osoby, w tym 413 pilotów, 642 pracowników personelu pokładowego. 855 osób pracowało w kraju, 153 – za granicą.
Jak wynika z informacji przekazanych posłom sejmowej Komisji Skarbu Państwa, za ubiegły rok PLL LOT odnotowały stratę w wysokości 157,1 mln zł netto. Na działalności podstawowej linia straciła około 115 mln zł. Koszty przewoźnika z powodu uziemienia Dreamlinerów to 8 mln zł.
Według resortu głównym powodem wygenerowanych przez spółkę wyników finansowych stanowiły wysokie koszty paliwa. To największa pozycja kosztotwórcza u przewoźników lotniczych w Europie.
Jak wyjaśnił resort, pogłębienie trudnej sytuacji finansowej nastąpiło w drugiej połowie 2012 roku w wyniku zaistniałych negatywnych zdarzeń gospodarczych, w szczególności negatywnego wzrostu kursu złotego do dolara – średnio o 14 procent. Z tego powodu LOT musiał ponieść większe koszty paliwa, łącznie o ok. 107 mln zł w trzech kwartałach.