W ostatnich tygodniach otwarty został nowy terminal kontenerowy PKP Cargo w Zduńskiej Woli. Spółka zrealizowała inwestycję przy wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Region przekonuje, że to dobrze wydane środki unijne.
W połowie listopada uruchomiony został terminal kontenerowy w Zduńskiej Woli budowany na zlecenie spółki PKP Cargo Terminale przez ZUE. Prace były prowadzone od sierpnia 2022 r., a inwestycja została wsparta środkami z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020. Terminowe zakończenie robót miało więc bardzo duże znaczenie, bo otrzymane środki unijne trzeba rozliczyć do końca tego roku.
Schreiber: Było wyjątkowo dużo problemów
– Tego miejsca miało nie być, a przecież Karsznice przez lata były stolicą polskich kolejarzy. Potem zostały niestety odstawione od głównego nurtu funkcjonowania polskiej kolei – komentował Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. Przypomniał też liczne komplikacje, które utrudniały przeprowadzenie budowy. Jedną z nich był konflikt władz miejskich i powiatowych, który długo blokował powstanie drogi dojazdowej. Podczas samej budowy terminala konieczne okazało się natomiast zwiększenie wojewódzkiego wsparcia finansowego.
– To nie było łatwe zadanie. Wspierałem wiele inwestycji i nigdzie nie było tylu problemów co tu – dodał. Przekonywał także, że doprowadzenie do otwarcia obiektu to duży sukces polityki PiS. Polityk tej partii przypomniał, że w 2017 r. wizytował stację Karsznice z premierem Mateuszem Morawieckim, przedstawiając mu zalety lokalizacji. Do podjęcia budowy zachęcać mieli też lokalni i wojewódzcy radni Zjednoczonej Prawicy, a deklaracja PKP Cargo o zaangażowaniu się w projekt padła podczas roboczych rozmów z władzami regionu w 2019 r.
Region liczy na miejsca pracy
Jeszcze przed początkiem budowy Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wskazywał, że terminal poprawi sytuację gospodarczą Zduńskiej Woli. To podłódzkie miasto boryka się z problemami strukturalnymi od czasów transformacji ustrojowej. Także teraz marszałek mówi o dużej szansie, jaka stoi przed zachodnią częścią regionu łódzkiego. – To jednak moment istotny dla całego województwa – podkreślał.
– Zarząd województwa wsparł inwestycję kwotą 51 mln 700 tys. zł – wyliczają służby prasowe UMWŁ. Całkowita wartość prac sięgnęła zaś niemal 129 mln zł. PKP Cargo chce wykorzystać położenie tzw. suchego portu blisko geograficznego środka Polski. Mają trafiać tu m.in. ładunki z tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku i z polskich portów morskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.