fot. Kolanin, domena publicznaMagistrala E20 w Kłodawie
Wciąż trwa budowa dwóch terminali intermodalnych finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Jedna z inwestycji ma zostać ukończona jeszcze w tym roku. W przyszłości samorząd wojewódzki nie będzie dotować podobnych przedsięwzięć.
Niedawno rozpoczęła się długo oczekiwana budowa dużego terminala kontenerowego w Zduńskiej Woli. Obiekt powstaje w dzielnicy Karsznice, w bezpośrednim sąsiedztwie ważnej stacji kolejowej na linii nr 131 – tzw. Magistrali Węglowej Śląsk – Porty. Na realizację inwestycji zdecydowało się PKP Cargo, które otrzymało na ten cel dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Kończy się budowa jednego z dwóch nowych terminali
Nie jest to jednak jedyny obiekt tego typu, jaki jest aktualnie budowany przy wykorzystaniu środków unijnych, których dysponentem jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Drugi terminal stawia firma Mira Trans w lokalizacji Morawce-Krzewie. Również on ma pozwalać na wykorzystanie synergii transportu drogowego i kolejowego dzięki bliskości m.in. magistrali E20. Jego budowa rozpoczęła się w 2020 r. – Zakończenie projektu zaplanowano na koniec tego roku – poinformował nas Wydział Prasowy UMWŁ.
W ramach poprzedniej unijnej siedmiolatki 2007 – 2012 samorząd wojewódzki nie dotował budowy ani jednego terminala intermodalnego. Jak wskazują służby prasowe marszałka, dofinansowania inwestycji tego rodzaju nie należy spodziewać się także w ramach kolejnej perspektywy oznaczonej formalnie jako 2021 – 2027. Aktualnie nie jest bowiem przewidywana możliwość wsparcia takich działań.
Wsparcie także na mniejsze przedsięwzięcia logistyczne
Samorząd województwa łódzkiego podkreśla przy tym, że jego wsparcie dla sektora logistycznego nie ograniczyło się wyłącznie do dotowania budowy terminali. W ramach RPO 2007 – 2013 kilka przedsiębiorstw otrzymało środki na wdrożenie rozwiązań mających zwiększyć ich efektywność i konkurencyjność, w tym w zakresie transportu multimodalnego. Zakupili oni m.in. systemy logistyczne, pojazdy czy urządzenia magazynowe. Wśród beneficjentów znalazła się m.in. firma Spedimex, która zakupiła system informatyczny do zarządzania magazynem.
Należy w tym miejscu zauważyć, że przynajmniej część przedsięwzięć z zakresu transportu intermodalnego w województwie łódzkim była realizowana z myślą m.in. o przyjmowaniu towarów napływających do Polski poprzez tzw. Nowy Jedwabny Szlak. Obecne okoliczności polityczne każą zadawać pytania o przyszłość tego kanału. Póki co pozostają one bez klarownej odpowiedzi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.