W zatwierdzonym przez rząd Kontrakcie Terytorialnym dla województwa łódzkiego zawarto budowę tunelu kolejowego między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z odnogą do stacji Łódź Żabieniec. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023 r. i kosztować ok. 2 miliardów złotych.
Znaczenie przedsięwzięcia dla Łodzi trudno przecenić. Położony w ścisłym centrum miasta dworzec Łódź Fabryczna przestanie być dzięki niemu stacją czołową, obsługującą wyłącznie kierunek wschodni. Dotychczas jazda pociągiem na zachód lub północ kraju była możliwa jedynie ze stacji Łódź Kaliska, której peryferyjne położenie utrudniało sprawne poruszanie się i zniechęcało podróżnych. - Tunel zlikwiduje pozaborowy podział węzła łódzkiego na dwie części. Stworzy też nowe możliwości w tworzeniu siatki połączeń między różnymi regionami Polski przez Łódź - przewiduje dyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. Budowa tunelu będzie ponadto naturalną kontynuacją przebudowy dworca Łódź Fabryczna, który właśnie w przewidywaniu powstania średnicy zaprojektowano jako stację podziemną.
Tunel średnicowy ma także odegrać kluczową rolę w projekcie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Możliwość szybkiego przejazdu ze wschodu na zachód przez centrum miasta da ŁKA szansę na zwiększenie znaczenia w przewozach także wewnątrz miasta. Planowany podziemny odcinek bywa nawet nazywany - nieco na wyrost - łódzkim metrem. Trudno wyobrazić sobie typową dla metra częstotliwość kursowania pociągów, jednak nawet wspólny takt połączeń ŁKA i Przewozów Regionalnych co 15 minut może stanowić dla wielu atrakcyjną ofertę.
- Całą trasa będzie miała 7 km, z czego 2 będzie stanowił tunel przechodzący pod ścisłym centrum Łodzi - poinformował minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk na konferencji prasowej w sprawie zatwierdzenia kontraktu. Nie wiadomo na razie, czy tunel będzie miał stacje pośrednie. Trwa zamówiona przez PKP PLK aktualizacja studium wykonalności przedsięwzięcia, która ma rozstrzygnąć tę kwestię.
Kontrakt Terytorialny to lista ważnych dla rozwoju regionu oraz kraju przedsięwzięć, które w latach 2014-2023 mają być zrealizowane wspólnie przez stronę rządową oraz samorządową. W przypadku Łódzkiego wszystkich zadań jest 90, a podstawowych (których realizację, podobnie jak w przypadku tunelu, uznano za pewną) - 23. Wartość całego Kontraktu sięga 26 miliardów złotych. W realizacji zawartych w nim zadań mają pomóc fundusze europejskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.