wlados wlados
Inwestycja składa się z części tunelowej i stacyjnej. - Część tunelowa została ze względów technologicznych podzielona na kilka odcinków. Między wlotem do tunelu a Kopcińskiego wykonano ok. 75% ścian szczelinowych i ok. 90% płyty stropowej - wylicza rzecznik konsorcjum Katarzyna Rumowska. Niedawno rozpoczęły się także prace przy konstrukcji płyty dennej tunelu. Mniej zaawansowane są roboty na odcinku od ul. Tramwajowej do stacji: od kilku tygodni wykonawca buduje tam ściany szczelinowe, a niedawno rozpoczął także prace ziemne. Według nieoficjalnych danych, za około miesiąc ma przestać istnieć dawny wiadukt kolejowy nad ul. Tramwajową. Na czas rozbiórki obiektu ulica zostanie przerwana.
Wciąż nie wiadomo, kiedy zacznie się budowa najbardziej problematycznego odcinka pod wiaduktem ul. Kopcińskiego: na jego wysokości tunel będzie przechodził pomiędzy fundamentami filarów wiaduktu, zamiast - jak pierwotnie planowano - pod nimi (przyczyną jest zmiana niwelety torowiska w związku z koniecznością ominięcia podziemnych jezior w okolicy ul. Niciarnianej). Powoduje to konieczność budowy tymczasowych fundamentów (tzw. szczudeł) dla budowli na czas wybierania ziemi pod tunel kolejowy.
W części stacyjnej płyta stropowa na poziomie -8 jest wykonana w całości. Od kilku tygodni odbywają się prace przy konstrukcji słupów, które będą podtrzymywały strop na poziomie 0. - Jednocześnie wybieramy ziemię spod stropu - mówi K. Rumowska, podkreślając, że -zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami generalnego wykonawcy - prace odbywają się w systemie up&down. Na słupach jest w tej chwili realizowane deskowanie pod kolejny strop - właśnie na poziomie 0.
Magistrat i wykonawca tradycyjnie już zapewniają, że nie ma opóźnień w stosunku do poprawionego (przesuniętego o 7 miesięcy) harmonogramu. Pierwsze pociągi mają przyjechać na dworzec do 30 września 2015 r.