Samskip, czołowy holenderski operator intermodalny, ogłosił uruchomienie wraz z LTG Cargo jako partnerem regularnego połączenia kolejowego między terminalem kontenerowym w Kownie a terminalem intermodalnym spółki w Duisburgu w Niemczech. Nowa usługa zapewni połączenie rynków państw bałtyckich z Wielką Brytanią, Irlandią, Norwegią, państwami Beneluksu, czy Zagłębiem Ruhry.
Jak wskazuje Samskip w komunikacie prasowym, połączenie z terminalem intermodalnym w Duisburgu umożliwi dostęp do paneuropejskiej sieci operatora. Regularne połączenia kolejowe we wskazanej relacji mają odbywać się 4 dni w tygodniu, dzięki czemu Samskip zaoferuje swoim klientom atrakcyjny czas przejazdu towarów “od drzwi do drzwi” na poziomie 9-10 dni w przypadku przewozów między Litwą a Wielką Brytanią, co jednocześnie oznacza poprawę aż o 4 dni względem dotychczasowej oferty, dzięki czemu konkurencyjność przewozów intermodalnych dla klientów litewskich znacząco wzrośnie.
– Innowacyjność, zrównoważony rozwój i orientacja prokliencka stanowią podstawę naszego DNA. Cieszymy się, że możemy zastosować te wartości w praktyce w ramach nowej usługi intermodalnej. Wsłuchaliśmy się w oczekiwania naszych litewskich partnerów i jesteśmy szczęśliwi, że zapewnimy im możliwość efektywnego połączenia z ich głównymi rynkami eksportowymi przy jednoczesnym ograniczeniu śladu węglowego – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Johan van der Pijl, dyrektor w Samskip odpowiedzialny z region Morza Bałtyckiego.
Uruchomienie bezpośrednich, regularnych połączeń towarowych między Litwą a Polską, przez którą przebiegać będzie trasa nowej relacji, bez konieczności zmiany wózków, jest możliwe dzięki inwestycjom zrealizowanym przez Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra (zarządca litewskiej infrastruktury kolejowej) w ostatnich latach. W 2015 roku otwarta została normalnotorowa linia kolejowa łącząca Kowno z granicą litewsko-polską w ramach pierwszego etapu prac nad projektem Rail Baltica, zaś kilka lat później finalizowano
prace nad rozbudową terminala kontenerowego w Kownie.
Przywołany we wstępie litewski przewoźnik towarowy
LTG Cargo planuje znaczące zwiększenie obecności na rynku polskim, na którym już rozpoczęła ekspansję, uruchamiając m.in.
przewozy na trasie intermodalnej łączącej Sławków i Kowno.