W środę 20 kwietnia symbolicznie rozpoczęto budowę dróg lokalnych, dojazdowych i serwisowych, będących częścią infrastruktury Rail Baltiki na terenie Litwy. W tym roku ruszyć ma też budowa samej linii kolejowej.
Rozpoczęcie prac wyznaczyło symboliczne ustawienie znaku drogowego w rejonie wsi Čiūdai (pol. Kulwa) pod miastem Jonava (pol. Janów). – Ruszają prace przy budowie infrastruktury Rail Baltiki między Kownem a Łotwą. W nadchodzących miesiącach rozpoczniemy także prace przy budowie samej linii kolejowej. To ważny moment w historii litewskiej infrastruktury kolejowej – mówi Karolis Sankovski, szef LTG Infra, wdrażającej projekt Rail Baltiki na terenie Litwy.
Eurovia Lietuva wybuduje 18,3 km nowych dróg – projekt obejmuje 16 odcinków dróg lokalnych dla mieszkańców oraz dwóch odcinków dróg serwisowych. Do tego zakres prac obejmuje roboty wodociągowe. Wartość kontraktu to 6,6 mln euro netto, a wszystkie roboty mają zakończyć się w 2023 r.
W tym roku ma ruszyć także budowa mostu Rail Baltiki w pobliżu Janowa. Obiekt, o długości 1,5 km,
powstanie w ciągu 2,5 roku i będzie najdłuższym mostem kolejowym na terenie państw bałtyckich.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.