Argumentów przemawiających za przebiegiem linii przez Tarnowskie Góry jest kilka.
Po pierwsze - koszt wybudowania linii wiodącej przez Tarnowskie Góry, w porównaniu do innych wariantów, jest znacząco niższy - różnica wynosi ponad sto milionów złotych.
Po drugie - przebieg linii w innych wariantach wzbudza wiele kontrowersji i można się spodziewać eskalacji protestów społecznych, które mogą znacząco utrudnić bądź nawet uniemożliwić budowę tego połączenia. Budowa linii przez Tarnowskie Góry obędzie się bez protestów społecznych, bo linia istnieje i wymaga tylko gruntownej modernizacji.
Po trzecie - ruch powietrzny podlega znacznym fluktuacjom, próba utrzymania rentowności linii kolejowej powinna więc wpisywać się w system komunikacyjny regionu. Nasze „Studenckie limuzyny”, autobusy kursujące między Katowicami a Tarnowskimi Górami zostałyby dzięki połączeniu kolejowemu odciążone, co byłoby korzystne i dla systemu komunikacji autobusowej, i kolejowej.
Po czwarte - Tarnowskie Góry jako stolica Białego Śląska za kilka tygodni będą miały nowoczesny dworzec autobusowy stanowiący bazę przesiadkową, która będzie komplementarna względem komunikacji kolejowej.
Po piąte: z przeprowadzonych analiz wynika, że linia biegnąca przez Tarnowskie Góry byłaby w zasięgu największej liczby pasażerów (ponad 450.000).
Po szóste: tarnogórski wariant przebiegu linii kolejowej jest zdecydowanie wspierany przez zainteresowane samorządy.
Największy mankamentem przebiegu połączenia przez Tarnowskie Góry jest zbyt długi czas dojazdu. Założenia do projektu wskazują, że przejazd na trasie Katowice – Pyrzowice Lotnisko nie powinien trwać dłużej niż 30 minut. W wariancie tarnogórskim ten czas wynosi nieco ponad 40 minut. Wydaje się, że problem da się rozwiązać przez modernizację linii kolejowej oraz stosowanie nowoczesnych lokomotyw mogących rozwijać większe prędkości.
- Chcemy po Wielkiejnocy zorganizować konferencję poświęconą komunikacji publicznej na Śląsku, mamy nadzieję, że spotkanie samorządowców, ekspertów, a także przedstawicieli świata polityki, da w efekcie rozsądny kompromis korzystny dla wszystkich zainteresowanych stron – zapowiada burmistrz Tarnowskich Gór, Arkadiusz Czech.