Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Laude: Brak woli politycznej, by rozwijać intermodal

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Laude: Brak woli politycznej, by rozwijać intermodal
fot. Siemens
Rynek ukraiński może stać się dla polskich przewoźników i operatorów logistycznych poważnym źródłem dochodów. Trzeba jednak zadbać o usunięcie stojących przed nimi barier zarówno w przewozach międzynarodowych, jak i wewnątrz Polski – powiedział podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego prezes zarządu Laude Smart Intermodal Marcin Witczak.

Prezes operatora stwierdził, że rozwiązań prawnych, organizacyjnych i finansowych, które mogłyby pomóc kolejowym przewoźnikom intermodalnym, nie trzeba wymyślać od nowa – konkretne postulaty są znane od lat. Sugerował natomiast brak woli politycznej koniecznej do ich wprowadzenia w życie. – Wszyscy wiemy, co trzeba zrobić, by rozwijać intermodal. Trzeba tylko naprawdę na niego postawić – stwierdził.

Polska traci przewagi

W efekcie, choć Polska jest dziś – jak wyraził się mówca – „najlepszym w Europie krajem do inwestowania”, przed przewoźnikami wciąż piętrzą się przeszkody. – Staramy się niwelować bariery na własną rękę. To państwo powinno mieć jednak dalekosiężny i zdecydowany plan. Jego brak sprawia, że stopniowo tracimy dotychczasowe przewagi: mamy coraz mniej funduszy unijnych do dyspozycji, praca jest coraz droższa, a pod względem organizacyjnym jesteśmy daleko za innymi – punktował Witczak.

Problemem, w jego ocenie, jest również zbyt mała ilość przestrzeni w polskich portach bałtyckich. – Najważniejsze dla intermodalu jest właśnie połączenie portów z koleją. Aby rozwiązać problem braku miejsca, trzeba byłoby wybudować je od zera na morzu, a teren obecnych portów przeznaczyć pod zabudowę – postulował prezes Laude.

Ukraina jako szansa

Rynkiem szczególnie ważnym z punktu widzenia Laude jest Ukraina. Firma działa tam od przeszło 10 lat – i nie wycofała się nawet po pełnoskalowej inwazji Rosji, choć duża część operacji odbywa się w pobliżu linii frontu. Mimo trudności organizacyjnych, a nawet zdarzających się zniszczeń taboru na skutek działań wojennych przewozy rosną, a Laude nie żałuje decyzji o pozostaniu w Ukrainie. – Polskie firmy mogą mieć nawet 70% rynku ukraińskiego! – przekonywał prezes.

Jak dodał, choć w ostatnich latach strona polska nie wykorzystała dogodnego momentu na przeforsowanie korzystnych dla siebie rozwiązań, z pragmatycznego punktu widzenia współpraca jest w długoterminowym interesie zarówno Polaków, jak i Ukraińców. Żyłą złota mogą okazać się w przyszłości przewozy materiałów koniecznych do odbudowy Ukrainy po wojnie.

Również tu jednak nie brakuje hamulców, związanych – między innymi – z kontrolą graniczną. –Bariery są łatwe do zniesienia (również w transporcie żywności) – potrzeba tylko woli. Brak ich likwidowania świadczy o tym, że władzom nie zależy na ich zniesieniu – ocenił Witczak. Za sprzyjające okoliczności uznał spadek cen stali oraz innych dóbr.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Polityka i prawo

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Roman Czubiński 08 listopada 2024

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Intermodal i logistyka

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Roman Czubiński 10 listopada 2024

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Intermodal i logistyka

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 09 listopada 2024

Zobacz również:

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Intermodal i logistyka

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Roman Czubiński 10 listopada 2024

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Intermodal i logistyka

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 09 listopada 2024

CUPT: Intermodal – nabór do FEnIKS jeszcze w tym miesiącu

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Polityka i prawo

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Roman Czubiński 08 listopada 2024

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Intermodal i logistyka

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Roman Czubiński 10 listopada 2024

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Intermodal i logistyka

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 09 listopada 2024

Zobacz również:

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Intermodal i logistyka

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Roman Czubiński 10 listopada 2024

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Intermodal i logistyka

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 09 listopada 2024

CUPT: Intermodal – nabór do FEnIKS jeszcze w tym miesiącu

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5