W przetargu złożonych zostało sześć ofert, z których wybrano najkorzystniejszą według kryterium najniższej ceny. Budżet inwestora to 334 mln zł brutto. Linia ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy.
Oprócz oferty Astaldi w przetargu konkurowały takie firmy jak konsorcjum: Eiffage Polska Koleje, Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol, Eiffage Budownictwo Mitex; konsorcjum: Coprosa Polska, Construcciones y Promociones Coprosa (Hiszpania), Infares; konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia (Grupa Trakcja); Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie (grupa ZUE).
Obecna, jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa do lotniska w podkrakowskich Balicach jest mocno wyeksploatowana, dlatego planowana od 2008 r. inwestycja zakłada m.in. modernizację torów i przeniesienie końcowego przystanku w bezpośrednie sąsiedztwo Portu Lotniczego.
W ramach budowy połączenia do Balic zaprojektowano budowę dwóch nowych peronów na p.o. Kraków Łobzów, p.o. Uniwersytet Rolniczy w ramach Porozumienia z Gminą Miejska Kraków, p.o. Kraków Zakliki, p.o. Kraków Krzyżówka, p.o. Kraków Balice.
Inwestycja ma być finansowana ze środków budżetowych, środków Gminy Miejskiej Kraków, środków własnych PKP PLK, a także dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Modernizacja połączenia kolejowego do lotniska Kraków-Balice to nie jedyna inwestycja prowadzona w tym porcie przez włoską firmę Astaldi. To ona bowiem jest również głównym wykonawcą nowego terminalu wraz z kładką oraz przebudowy wewnętrznego układu komunikacyjnego w Balicach.