Arek Kowalczyk
PPEJ to dokument, który określa zakres i strukturę organizacji działań niezbędnych do wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce. Zawiera on katalog działań, zadań i celów koniecznych dla budowy i eksploatacji w Polsce elektrowni jądrowych. Przyjęcie przez rząd PPEJ w formie uchwały powinno zapoczątkować cały szereg innych działań w programie jądrowym.
Program PEJ został poddany kompleksowym konsultacjom społecznym, w których wzięło udział ponad 100 podmiotów, oraz transgranicznym, w których uczestniczyło siedem krajów. Formalnie proces ten został zakończony podpisaniem Protokołu z konsultacji z Austrią w maju 2013 r. Efektywność i prawidłowość prac nad realizacją Programu PEJ potwierdzili także eksperci Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, którzy w marcu i kwietniu 2013 r. wizytowali Polskę w ramach Zintegrowanego Przeglądu Infrastruktury Jądrowej (INIR) oraz Zintegrowanego Przeglądu Dozoru Jądrowego (IRRS). MAEA dobrze oceniła całość przygotowań do wdrożenia Programu PEJ. W szczególności doceniono Polskę m.in. za wysokie standardy współpracy w ramach konsultacji na szczeblu krajowym i międzynarodowym oraz za wprowadzenie nowoczesnych regulacji prawnych.
Przyjęcie przez rząd PPEJ jest jednym z warunków, by wiążąca stała się umowa PGE, Taurona, Enei i KGHM w sprawie kupna udziałów w spółce celowej PGE EJ1. Drugim warunkiem jest zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Trzy spółki mają kupić po 10 proc. udziałów, a umowa zawiera także zasady uczestnictwa wszystkich stron w projekcie przygotowania i budowy elektrowni jądrowej.
Nowy zarząd PGE zadeklarował, że jeżeli program zostanie przyjęty, to w I kwartale 2014 r. spółka PGE EJ 1 powinna być gotowa rozpocząć postępowanie zintegrowane, które ma jednocześnie wyłonić dostawcę technologii, finansowania, usług serwisowych i paliwowych dla pierwszej elektrowni jądrowej.