Firma Retail Provider dąży do wyburzenia dotychczasowego i zaniedbanego dworca głównego w Olsztynie. W jego miejscu ma powstać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne połączone z galerią handlową. Kolejne ustalenia w obrębie inwestycji przybliżają termin jej realizacji. Nadal jednak kolejarze nie chcą zdradzić ich wkładu w planowaną inwestycję.
Retail Provider wraz z partnerem strategicznym, firmą TriGranit – znaną z powszechnie krytykowanego dworca połączonego z centrum handlowym w Poznaniu – zamierzają wybudować w Olsztynie nowy dworzec główny, który połączy funkcje komunikacyjne z galerią handlową. Sytuacja jest jednak skomplikowana, bowiem dworzec tylko w części PKS należy do firmy Retail Provider, która kupiła go od Skarbu Państwa wraz z całym Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej. Druga część dworca należy do PKP. Na dodatek część ziem, na których miałaby powstać galeria handlowa, należy do miasta. – Chodzi o grunt przed dworcem, który był kluczowy z perspektywy PKP do tego, żeby móc dworzec zmodernizować – informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna. – Jeżeli miałaby tam powstać galeria handlowa, co oczywiście na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze przesądzone, to ten teren jest bardzo ważny do tego, żeby móc takie zmiany wprowadzić – mówi.
Miasto oddało już kolei swoje tereny w zamian za stadion „Warmii” przy ulicy Sybiraków oraz za kawałek gruntu przy ulicy Tarasa Szewczenki. – PKP będzie musiało miastu dodatkowo dopłacić kilkadziesiąt tysięcy złotych, ponieważ tak wychodziło z wyceny tych gruntów, którymi się wymieniamy – informuje Marta Bartoszewicz. Tym samym zniknęła już jedna z kilku przeszkód związanych z rozpoczęciem inwestycji.
PKP szuka inwestora
Ostatni głos w dyskusji należy już tylko do kolejarzy. Zarząd PKP nie chce jednak zdradzić szczegółów związanych z planowaną inwestycją. – Mamy plan zagospodarowania, który ustala, co w tej lokalizacji może powstać – mówi Stefan Bator, członek zarządu PKP SA. – Retail Provider z nami rozmawia, bo jeżeli tworzy zintegrowane centrum komunikacyjne, to musi uwzględnić z nami wszystkie kwestie. Do połowy roku chcemy podjąć szczegółowe decyzje dotyczące Olsztyna – informuje.
Na jakim etapie są przygotowania? – Obecnie jesteśmy w trakcie procesu wyboru inwestora, z którym zrealizujemy projekt ZCK w Olsztynie. Dążymy do jego realizacji i obecnie jesteśmy na dobrej drodze – wyjaśnia Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
Projekt w Olsztynie miałby powstać w systemie joint venture, gdzie założona zostanie spółka celowa, w skład której weszłoby PKP z inwestorem oraz Retail Provider z inwestorem, którym już wiadomo, że będzie TriGranit.
Tramwaje nie będą przeszkadzać
Tymczasem Retail Provider wraz z miastem konsultuje kwestie technicznych rozwiązań wokół budynku dworca. Firma musi uzgodnić z miastem działania związane z sieciami podziemnymi. Konsultowany jest także kształt tunelu podziemnego, który połączy perony tramwajowe z galerią handlową.
W pobliżu dworca głównego trwa już wielka inwestycja związana z powrotem tramwajów do Olsztyna. Okazuje się, że projektanci jednak uwzględnili zamiary firmy Retail Provider co do przyszłości okolic tego terenu. – Nasza infrastruktura jest w pełni przystosowana do przyszłościowych zamiarów PKP i Retail Provider, jeżeli chodzi o infrastrukturę tramwajową. Torowiska są tak rozplanowane, aby wkomponować się w przyszłe zagospodarowanie okolicy dworca. To samo jest z peronem i układem rozjazdowym całego torowiska – informuje Andrzej Karwowski, dyrektor projektu tramwajowego w Olsztynie.
Kształt ZCK
Wedle zapewnień inwestora w galerii wydzielona zostałaby część budynku na dworzec kolejowy oraz autobusowy. Do tego informacja pasażerska miałaby na dworcach zintegrować nie tylko dane dot. połączeń kolejowych i autobusowych, ale także tych lotniczych. Zwłaszcza, że trwają zaawansowane prace przy porcie lotniczym Mazury-Olsztyn w pobliskich Szymanach.
Dworzec PKP miałby mieć dwa poziomy. Zająłby on powierzchnię ok. 2,5 tys. m2 i powstałby w zachodniej części obiektu. Perony połączone byłyby istniejącym już przejściem podziemnym z kondygnacją podziemną i dwupoziomowym holem głównym.
Natomiast dworzec PKS, liczący w planach ok. 4 tys. m2, zlokalizowany byłby na parterze w części wschodniej inwestycji. Projekt przewiduje jego zadaszenie i płynne połączenie z 7 stanowiskami autobusowymi. Pasażerowie znajdą tu również, oprócz kas biletowych, informacji, poczekalni i toalet, drobne punkty usługowo-handlowe.
Resztę obiektu zajmie galeria handlowa, która będzie dysponować ok. 34 tys. m2 powierzchni najmu (dla porównania Galeria Warmińska, największy obiekt handlowy w mieście, dysponuje 41,5 tys. m2 powierzchni komercyjnej).
Inwestorzy podtrzymują datę, że są chętni jeszcze w tym roku rozpocząć inwestycję. – My jesteśmy gotowi do prac i podtrzymujemy naszą mobilizację – informuje Rafał Trusiewicz, prezes firmy Retail Provider.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.