Z portu morskiego w Changxin w Chinach wyruszył statek przewożący kolejne trzy suwnice nabrzeżowe dla nowej części głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku. Pierwsze cztery dźwigi zostały już zamontowane na nowo powstałym nabrzeżu, które wybudowano w ramach Projektu T3.
Gdański Baltic Hub to obecnie jedyny głębokowodny terminal kontenerowy w Polsce i zarazem najdalej wysunięty na wschód na terenie Unii Europejskiej. Obiekt został oddany do użytku w 2007 roku, zaś w roku 2016 oddano do użytku drugie nabrzeże, w efekcie czego zdolności przeładunkowe wzrosły z 1,5 mln TEU do aż 3 mln TEU w skali roku. W kontekście Baltic Hub istotny jest przymiotnik “głębokowodny” – dzięki głębokości technicznej nabrzeży na poziomie 17,5 metrów możliwa jest obsługa jednostek o zanurzeniu rzędu 15 metrów, czyli największych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie.
Umożliwia to obsługę dużych kontenerowców, realizujących bezpośrednie serwisy oceaniczne. Właśnie dlatego Baltic Hub może odgrywać rolę regionalnego węzła przeładunkowego – istotną część operacji stanowi tzw. transshipment z kontenerowców oceanicznych na małe jednostki feederowe, dowożące kontenery do państw bałtyckich i skandynawskich. Obecnie w ramach Projektu T3 na zaawansowanym etapie znajduje się budowa trzeciego nabrzeża o powierzchni 36 hektarów. Nowa część Baltic Hub powinna zostać oddana do użytku już w przyszłym roku we wrześniu, co przełoży się na zwiększenie przepustowości całego terminala kontenerowego do 4,5 mln TEU w skali roku.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich tygodniach, realizacja inwestycji zmierza ku końcowi – zaawansowanie realizowanych przez konsorcjum Budimeksu i DEME Dredging robót budowlanych w połowie listopada przekroczyło 70%. Zainstalowano już
pierwsze cztery dostarczone suwnice nabrzeżowe, o których dostawie pisaliśmy pod koniec października. Rozpoczęła się realizacja prac żelbetowych w południowej części nowego nabrzeża. Wykonywane są także nawierzchnie betonowe, szyny dla suwnic typu STS i RMG, czy też różnego rodzaju sieci i urządzenia, m.in. elektroenergetyczne i teletechniczne.
Jak poinformował w dniu 11 grudnia Baltic Hub w mediach społecznościowych, w drogę do Gdańska z portu morskiego w Changxin wyruszył statek Zhenhua 32, przewożący pięć suwnic nabrzeżowych STS. Dwa dźwigi zostaną rozładowane w Rijece, natomiast do Baltic Hub dotrą kolejne trzy. Suwnice mają zostać dostarczone do Gdańska w 2025 roku w lutym. Oznacza to, że prawdopodobnie już na początku drugiego kwartału wszystkich siedem suwnic nabrzeżowych zostanie zamontowanych na nowym nabrzeżu. W ramach Projektu T3 zamówiono także 20 półautomatycznych suwnic placowych typu RMG.
Suwnice STS, które cechuje wysięg na poziomie 74 metrów i udźwig do 65 ton, zostały wyprodukowane przez chińską państwową spółkę ZPMC, jednego z największych producentów dźwigów i dużych konstrukcji stalowych na świecie. Każda z nich waży blisko 2 tys. ton i liczy ponad 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem). Operatorzy mają zarządzać pracą suwnic z ergonomicznych stanowisk, co zapewni zarówno bezpieczeństwo pracy, jak i wysoką efektywność.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, Baltic Hub z myślą o Projekcie T3 zwiększył już zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe.Projekt T3 nie jest jedyną dużą inwestycją realizowaną w Baltic Hub.
Niedawno rozpoczęła się budowa terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych na morzu. Generalny wykonawca, czyli NDI, ma zrealizować roboty budowlane w perspektywie nieco ponad 1,5 roku – do końca czerwca 2026 roku. Obiekt zajmie powierzchnię 21 hektarów. W przyszłości, gdy boom inwestycyjny na budowę farm wiatrowych na morzu minie, nowo powstałe nabrzeże będzie mogło zostać zaadaptowane do przeładunku kontenerów. Strategiczna w kontekście transformacji energetycznej inwestycja zostanie sfinansowana przez Polski Fundusz Rozwoju oraz ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.