ju
Łącznica do Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina to pierwsza nowa linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1987 roku. Czas przejazdu z centrum stolicy do portu lotniczego wyniesie ok. 20 minut.
Linia na przeważającej długości będzie poprowadzona pod ziemią na głębokości dochodzącej do 5 m. Tunel ma w sumie 1 183 m długości. Cała łącznica razem ze stacją liczy prawie 2 000 m. Do budowy zużyto 50 tys. m sześc. betonu. W trakcie trwania prac wywieziono w sumie 200 tys. m sześc. mas ziemnych.
Kilka dni temu do Warszawy dotarł pierwszy z trzynastu zakupionych w maju składów Szybkiej Kolei Miejskiej, które przewiozą pasażerów na lotnisko Chopina. Do czasu uruchomienia tego połączenia, pierwszy Elf będzie woził pasażerów linii S1, S2 i S9.
Pociągi będą kursować co 15 min po trasie: Warszawa Służewiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Rakowiec, Warszawa Al. Jerozolimskie, Warszawa Zachodnia, Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia. W tym miejscu linia rozdziela się i co drugi pociąg będzie jeździł trasą Warszawa Rembertów, Warszawa Wesoła, Warszawa Wola Grzybowska, Sulejówek, Sulejówek-Miłosna, a co drugi pojedzie w kierunku Legionowa, mijając stacje Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy, Warszawa Choszczówka, Legionowo.
Nowoczesne składy i wygodne połączenie mają być dużym ułatwieniem dla pasażerów przylatujących z okazji Euro 2012 na warszawskie lotnisko, którzy będą chcieli szybko dostać się do centrum miasta.
Budowa tej łącznicy to najbardziej zaawansowany technologicznie tego typu projekt w Polsce. Połączenie kolejowe z lotniskiem jest już w Krakowie, natomiast projekty takich połączeń w innych miastach są dopiero na etapie przygotowania, a w niektórych przypadkach utkwiły w martwym punkcie (przypadek Wrocławia).