Według samorządowców mimo że podróż przez Tarnowskie Góry potrwa nieco dłużej, to inwestycja będzie tańsza i mniej uciążliwa. Według burmistrza Arkadiusza Czecha taki wariant byłby najbardziej efektywny pod względem kosztów, ale również niewzbudzający protestów społecznych. Linia bowiem istnieje i wymaga jedynie gruntownej modernizacji.
Według analiz linia biegnąca przez Tarnowski Gory byłaby w zasięgu największej liczby pasażerów dla obsługi aglomeracyjnej – ponad 450 tys. Odciążone zostałyby połączenia autobusowe miasta z Katowicami. Poza tym w Tarnowskich Górach za kilka tygodni ma zostać uruchomiony nowy dworzec autobusowy, który mógłby stać się bazą przesiadkową komplementarną dla komunikacji kolejowej.
Jednak mankamentem połączenia przez Tarnowskie Góry pozostaje czas przejazdu z centrum Katowic do lotniska, który wyniósłby wówczas około 50 minut. Tymczasem według założeń do projektu nie powinien on trwać dłużej niż 30 minut.
Pierwotna koncepcja przygotowana przez firmę Poeyry Inra zakładała, że linia łącząca miasta aglomeracji z lotniskiem będzie miała 38 km długości. Pierwszy etap polega na budowie 24-kilomerowego odcinka z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie, do Pyrzowic. Drugi etap miał obejmować remont istniejących torów z Katowic przez Chorzów Batory, do Bytomia Rozbarku. PKP PLK zaakceptowały projekt przekonując, że wariant jest najtańszy, najkrótszy i najlepszy. Całość miała pochłonąć 2 mld zł.
Ostatnio nastąpił przełom w rozmowach PKP PLK z mieszkańcami. Mimo, że początkowo PKP PLK nie chciało słyszeć o zmianie trasy i upierało się przy pierwotnym projekcie okazuje się, że jest szansa na kompromis. Zgodnie z umową podpisaną we wrześniu 2009 roku między kolejarzami a międzynardowoym konsorcjum firm dokumentacja przedprojektowa i projektowa dla tej inwestycji miała być gotowa latem roku 2011. Zadanie jest dofinansowane z unijnych pieniędzy, które trzeba rozliczyć do 2015 roku, stąd decyzja o zmianie trasy, aby nie ryzykować utraty funduszy.
Koszt budowy nowych i modernizacji linii w dotychczas preferowanym wariancie szacowano na ponad 252 mln euro. W wariancie przez Tarnowski Góry inwestycja może pochłonąć około 220 mln euro.