Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Kolej do Pyrzowic przez Tarnowskie Góry?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolej do Pyrzowic przez Tarnowskie Góry?
fot. jppi, morguefile.com
Samorząd Tarnowskich Gór chce, aby miasto znalazło się na trasie szybkiej kolei, która połączy centrum aglomeracji katowickiej z lotniskiem w Pyrzowicach. Ostateczny przebieg linii kolejowej powinien zostać uzgodniony do końca 2013 roku – podaje PAP.

Według samorządowców mimo że podróż przez Tarnowskie Góry potrwa nieco dłużej, to inwestycja będzie tańsza i mniej uciążliwa. Według burmistrza Arkadiusza Czecha taki wariant byłby najbardziej efektywny pod względem kosztów, ale również niewzbudzający protestów społecznych. Linia bowiem istnieje i wymaga jedynie gruntownej modernizacji.

 

Według analiz linia biegnąca przez Tarnowski Gory byłaby w zasięgu największej liczby pasażerów dla obsługi aglomeracyjnej – ponad 450 tys. Odciążone zostałyby połączenia autobusowe miasta z Katowicami. Poza tym w Tarnowskich Górach za kilka tygodni ma zostać uruchomiony nowy dworzec autobusowy, który mógłby stać się bazą przesiadkową komplementarną dla komunikacji kolejowej.

 

Jednak mankamentem połączenia przez Tarnowskie Góry pozostaje czas przejazdu z centrum Katowic do lotniska, który wyniósłby wówczas około 50 minut. Tymczasem według założeń do projektu nie powinien on trwać dłużej niż 30 minut.

 

Pierwotna koncepcja przygotowana przez firmę Poeyry Inra zakładała, że linia łącząca miasta aglomeracji z lotniskiem będzie miała 38 km długości. Pierwszy etap polega na budowie 24-kilomerowego odcinka z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie, do Pyrzowic. Drugi etap miał obejmować remont istniejących torów z Katowic przez Chorzów Batory, do Bytomia Rozbarku. PKP PLK zaakceptowały projekt przekonując, że wariant jest najtańszy, najkrótszy i najlepszy. Całość miała pochłonąć 2 mld zł.

 

Ostatnio nastąpił przełom w rozmowach PKP PLK z mieszkańcami. Mimo, że początkowo PKP PLK nie chciało słyszeć o zmianie trasy i upierało się przy pierwotnym projekcie okazuje się, że jest szansa na kompromis. Zgodnie z umową podpisaną we wrześniu 2009 roku między kolejarzami a międzynardowoym konsorcjum firm dokumentacja przedprojektowa i projektowa dla tej inwestycji miała być gotowa latem roku 2011. Zadanie jest dofinansowane z unijnych pieniędzy, które trzeba rozliczyć do 2015 roku, stąd decyzja o zmianie trasy, aby nie ryzykować utraty funduszy.

 

Koszt budowy nowych i modernizacji linii w dotychczas preferowanym wariancie szacowano na ponad 252 mln euro. W wariancie przez Tarnowski Góry inwestycja może pochłonąć około 220 mln euro.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5