wlados wlados
Modernizacja linii kolejowych z Krakowa Głównego do stacji Kraków Balice ma spore opóźnienie. Inwestycja była zapowiadana od dłuższego czasu. Luty jest miesiącem, w którym oficjalnie rozpoczęto zasadnicze prace budowlane w terenie. Dotyczą one obecnie odcinka Kraków Mydlniki – Kraków Balice, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Prędkość pociągów nie mogła być wyższa niż 40 km/h.
Lepsza obsługa Aglomeracji Krakowskiej
Modernizacja połączenia kolejowego do Portu Lotniczego w Balicach to nie tylko budowa linii kolejowej praktycznie od podstaw. Projekt zakłada budowę oraz przebudowę blisko 12 km linii kolejowej na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki – Kraków Balice oraz budowę nowego torowiska na odcinku 500 metrów, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryfikację linii oraz budowę nowych i modernizację istniejących przystanków.
– Zgodnie z harmonogramem chcemy wykonać inwestycję do III kwartału 2015 roku. Torowisko zostanie przystosowane do prędkości 80 km/h. Dotychczasowa prędkość wynosiła 40 km/h. Czas podróży wyniesie około 20 minut, ponieważ należy doliczyć konieczność postoju na przystankach. Trzeba pamiętać, że nie jest to linia dedykowana wyłącznie dla lotniska. Jest to również linia obsługująca aglomerację miejską – powiedział Rafał Zahuta, dyrektor w PKP Polskich Liniach Kolejowych odpowiedzialny za projekt modernizacji krakowskiego węzła kolejowego.
W skład robót budowlanych wchodzi poza torowiskiem i energetyką, budowa nowych przystanków Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka, ale również modernizację istniejących przystanków Kraków Łobzów oraz Kraków Balice. Ostatni przystanek zostanie przeniesiony w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniska.
Budowa nowych przystanków ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia rozbudowy sieci kolejowej obsługującej Aglomerację Krakowską. Modernizacja torowiska oraz budowa drugiej nitki torów umożliwi uruchomienie pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków Balice – Kraków Główny – Wieliczka Kopalnia z częstotliwością kursowania pociągów co 15 minut.
Zniknie problem Balickiej
Na etapie projektowym pojawiło się wiele kontrowersji związanych z końcowym odcinkiem linii do Balic, który miał przecinać w jednym poziomie ulicę Balicką. Ówczesne plany budziły obawy, że duża częstotliwość kursowania pociągów i związane z tym częste opuszczanie ramp na przejeździe kolejowym, spowoduje powstawanie korków. PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniły projekt wprowadzając budowę dwupoziomowego przejazdu.
– Ulica Balicka zostanie obniżona a nad obniżoną jezdnią zostanie zbudowany wiadukt, po którym będą się poruszały pociągi. Umożliwi to bezkolizyjne ruch samochodowy oraz kolejowy. Ten zakres prac, jak również przystanek Kraków Uniwersytet Rolniczy, współfinansowany jest z budżetu miasta Krakowa. Myślę, że połączenia do Balic będą mogły zostać uruchomione jeszcze przed wprowadzeniem rozkładu jazdy edycji 2015/2016 – powiedział Rafał Zahuta
350 mln zł na projekt
Budowa połączenia kolejowego do MPL Kraków – Balice jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. PKP Polskie Linie Kolejowe przewidują, że wartość projektu sięgnie blisko 350 mln zł, z czego 203 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.
Umowę na budowę połączenia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 26 września z firmą Astaldi. Umowa przewiduje, że prace zakończą się w III kwartale 2015 roku. Kontrakt jest realizowany w formule „projektuj i buduj”. Oznacza to, że na wykonawcy spoczywa również obowiązek przygotowania dokumentacji projektowej.
Decyzja środowiskowa dla inwestycji została wydana 31 maja 2011 r. Decyzję lokalizacyjną wydano 29 października 2012 r. Pozwolenie na budowę dla odcinka Kraków Mydlniki – Kraków Balice PKP Polskie Linie Kolejowe uzyskały 26 listopada 2013 r., natomiast dla odcinka Kraków Główny – Kraków Mydlniki 10 stycznia 2014 r. Oznacza to, że nie ma już żadnych administracyjnych przeszkód w realizacji inwestycji.