Mariusz W.
Połączenie kolejowe do Balic obsługiwane było autobusem szynowym. Przystanek znajduje się w odległości 250 metrów od międzynarodowego terminalu lotniczego, dlatego dodatkowo między terminalem a stacją kursował darmowy autobus, który dowoził pasażerów bezpośrednio pod terminal. Krakowskie Balice były pierwszy lotniskiem w Polsce z lotniskowym połączeniem kolejowym, i choć posiadało ono swoje mankamenty, jak niezelektryfikowana linia czy spora odległość od terminala, była to przełomowa inwestycja, która wpłynęła na znaczne usprawnienie komunikacji w porcie. Końcowy przystanek w Balicach powstał na terenach jednostki wojskowej. W celu uruchomienia komunikacji kolejowej wykorzystano istniejącą od lat 50. bocznicę, która została awansowana do miana linii kolejowej.
Elektryfikacja i nowoczesność
Wraz z pojawieniem się planów dotyczących budowy nowego terminalu na lotnisku, który ma być dostosowany do obsługi ponad dwukrotnie większej liczby pasażerów pojawił się również pomysł dotyczący modernizacji połączenia kolejowego, które – choć dobrze spełniało swoją funkcję – wymagało pewnych poprawek. Jedną z najważniejszych jest właśnie dociągnięcie go pod sam terminal, tak aby pasażerowie, bez problemu mogli poruszać się między stacją a lotniskiem. Ale problemem był również fakt, że na większości trasy był tylko jeden tor, brakowało też trakcji elektrycznej, przez co do lotniska mogły jeździć tylko pociągi spalinowe.
Początkowo modernizacja linii kolejowej z Krakowa na lotnisko w Balicach miała się rozpocząć wiosną 2013 roku. Jednak po zawieszeniu przez wojewodę małopolskiego Jerzego Millera postępowania w sprawie wydania pozwolenia na przebudowę tego odcinka, cała inwestycja mocno się opóźniła. Miller wstrzymał inwestycję na wyraźny wniosek inwestora. Nie wiadomo, dlaczego taki wniosek został w ogóle zgłoszony. Pojawiły się doniesienia, że stało się tak za sprawą braku środków na realizację inwestycji.
Projekt „Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice” otrzymał na realizację ponad 200 mln zł ze środków Unii Europejskiej. W efekcie prowadzonych prac powstanie 10 kilometrów dwutorowego zelektryfikowanego połączenia kolejowego na odcinku Kraków Główny - Mydlniki - Balice. Dodatkowo zostaną wybudowane nowe oraz przebudowane istniejące obiekty budowlane oraz sieci i urządzenia. Maksymalna prędkość z jaką będą mogły po tej trasie przejeżdżać pociągi pasażerskie to 80 km/h, a dopuszczalny nacisk osi – 221kN.
Ekologiczny transport
Realizacja tej inwestycji pozwoli ograniczyć ruch samochodowy – według prognoz ruchu od 51 tys. pasażerów w 2015 roku do 728 tys. w 2041 roku ma zamiast autem dojeżdżać na lotnisko pociągiem. To ważne z punktu widzenia założeń dotyczących realizacji idei zrównoważonego transportu, gdzie kolej jest jedną z gałęzi odciążającą ruch samochodowy w mieście. Dofinansowanie z UE dla przedsięwzięcia wynosi ponad 204,15 mln zł i będzie realizowane w ramach VII osi priorytetowej POIiŚ - Transport przyjazny środowisku, której głównym celem jest zwiększenie udziału przyjaznych środowisku gałęzi transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków.