Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolej do Balic i nowy terminal oficjalnie otwarte

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
29-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolej do Balic i nowy terminal oficjalnie otwarte
fot. DL
Wczoraj odbyło się uroczyste otwarcie części nowego terminala Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Jan Pamuła, prezes portu zapowiedział, że przeprowadzone inwestycje pozwolą na stworzenie eleganckiego średniej wielkości lotniska. Nowa część terminala ma zapewnić sprawną obsługę pasażerów, których liczba sukcesywnie rośnie.

Wczoraj oficjalnie otwarto połączenie kolejowe z Krakowa Głównego do stacji Kraków Lotnisko-Airport oraz część nowego terminala lotniczego podkrakowskiego lotniska. O historii samej inwestycji kolejowej dokładniej pisaliśmy tutaj. Na wczorajszej uroczystości byli obecni: Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju; Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego; Jacek Krupa, członek zarządu województwa małopolskiego; Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich, Jan Pamuła, prezes portu lotniczego w Balicach; Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych; Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa; Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa; Jerzy Miller, wojewoda małopolski; Bogdan Klich, senator; kardynał Stanisław Dziwisz, arcybiskup metropolita krakowski.

Historyczny dzień dla Krakowa

Budowa nowej części terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku od przekazania terenu Generalnemu Wykonawcy, firmie Astaldi. Na początku konieczna była rozbiórka obiektów, które znajdowały się na planie przyszłego terminalu. Były to m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże, warsztaty. Pierwszy etap budowy obejmował prace ziemne, które trwały do jesieni 2013. Następnie prace skupiały się na stawianiu konstrukcji żelbetowej i betonowaniu. Jesienią 2014 r. budynek był w stanie surowym. Kolejne kilka miesięcy do wiosny tego roku zajęły prace związane z zamknięciem budynku oraz wykonaniem fasady. Latem zostały przeprowadzone odbiory i testy. Oddanie obiektu kończy pierwszy, kluczowy etap inwestycji Landside, obejmującej rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowę przystanku kolejowego wraz z kładką łączącą go z terminalem.

W ramach trwającego już drugiego etapu budowana jest nowa część budynku wypełniająca przestrzeń pomiędzy starym a nowym obiektem oraz przebudowywana dawna sala odbioru bagażu, w której powstaną stanowiska odpraw check-in. Etap trzeci zakłada modernizację obecnie funkcjonującego terminalu oraz rozbudowę elewacji frontowej w kierunku zachodnim. Docelowo obie części terminalu zostaną połączone w jedną bryłę. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na rok 2016. W nowej części terminalu znajduje się hala przylotów wszystkich rejsów, punkty kontroli bezpieczeństwa oraz poczekalnie odlotowe. Pasażerowie wylatujący z bagażem rejestrowanym będą się zgłaszać najpierw w starej części budynku, gdzie znajdują się stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, a następnie będą wychodzić z budynku i przechodzić do nowego obiektu. Osoby podróżujące wyłącznie z bagażem podręcznym i posiadające karty pokładowe udadzą się od razu do nowego budynku.

Uroczystego przecięcia wstęgi dokonał Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice; Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju oraz Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego. Poświęcenia budynku dokonał kardynał Stanisław Dziwisz, arcybiskup metropolita krakowski.

Wzrosty pomimo utrudnień

– Port lotniczy to okno na świat dla województwa małopolskiego. Dziękuję za zaangażowanie konkretnych osób w budowę portu lotniczego Kraków-Balice. Kilka inwestycji, które tutaj spinają się w całość to wartość ponad 1,3 mld zł. Dziękuję Bogdanowi Klichowi, który doprowadził do strategicznej ustawy, na mocy której samorządy czy porty lotnicze mogły stać się właścicielami gruntów wojska, bez czego inwestycje te nie mogłyby zostać zrealizowane. Podziękowania składam również na ręce Jana Pamuły, prezesa portu lotniczego, który wykonał gigantyczną pracę. Dzięki temu, że udało mu się rozwijać siatkę połączeń i utrzymać dobrą sytuację spółki i przy tym pozyskać środki finansowe na inwestycje, w jednym czasie mogły zrealizować się wszystkie inwestycje bardzo ambitnego programu. To jest pana dzień. Wszystkim chciałbym przytoczyć przykład budowanego od kilku lat portu lotniczego w Berlinie, który w odróżnieniu od naszego, jeszcze nie został uruchomiony – powiedział Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego.

– To jest historyczny dzień dla Krakowa. W tym roku chcemy przekroczyć cztery miliony obsłużonych pasażerów. Środki finansowe z bardzo wielu źródeł pozwoliły wykonać i wciąż kontynuować inwestycje ważne dla Krakowa i regionu. Wybudowaliśmy parking wielopoziomowy, hotel, wewnętrzny układ komunikacyjny, dworzec kolejowy Kraków Lotnisko/Airport, płytę postojowa i drogę kołowania, hangary oraz terminal. Kilka lat temu, obejmując kierownictwo lotniska, mieliśmy 17 połączeń w siatce, dzisiaj mamy 70 w tym najważniejszych linii lotniczych Europy takich jak Swiss, British Airways, KLM czy Lufthansa. 11 tradycyjnych linii obsługuje nasz port lotniczy i 6 tak zwanych tanich linii lotniczych. Na pochwały zapracowała cała społeczność spółki, która uwierzyła, że jesteśmy w stanie utworzyć elegancki, średniej wielkości port lotniczy. Miło było mi słyszeć od znanego reżysera polskiego pochodzenia, który przylatując do Krakowa powiedział: latałem do kiosku ruchu, teraz latam do Europy. Nie kończymy na tym – zapowiedział Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport. – O 10% zwiększyliśmy ruch lotniczy w tych trudnych czasach. W miesiącach letnich przewozimy ilość pasażerów porównywalną z rocznie obsługuje rzeszowskie lotnisko i to wszystko w trudnych warunkach prowadzenia inwestycji. Lotnisko jest największym regionalnym lotniskiem w Polsce i zapewniam państwa, że pozostanie drugim portem lotniczym w Polsce – zapewnił Jan Pamuła.

Wreszcie działa kolej na lotnisko

18 minut trwa podróż pociągiem Kolei Małopolskich z Krakowa Głównego do przystanku Kraków Lotnisko/Airport. Część pociągów kursuje w relacji do stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia. 28 października w pełni ruszyła zatem pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Wieliczki przez Kraków do portu lotniczego. – Od dzisiaj pociągi będą kursowały co 30 minut. Jestem przekonany, że połączenie z każdym dniem będzie zyskiwało pasażerów. W ubiegły wtorek Koleje Małopolskie przywitały milionowego pasażera na trasie Kraków Główny – Wieliczka. Myślę, że do końca roku te statystyki będą rosły. Koleje Małopolskie są najlepszym przewoźnikiem w drodze na cały świat z nowego lotniska – powiedział Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego.

Więcej informacji oraz zdjęcia z uruchomienia połączenia kolejowego do stacji Kraków Lotnisko/Airport na portalu "Rynek-Kolejowy.pl". Już jutro zapraszamy do lektury wypowiedzi Jana Pamuły, prezesa Kraków Airport im. Jana Pawła II, na temat połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT z Krakowa bezpośrednio do Stanów Zjednoczonych oraz budowy nowej drogi startowej.

Na tegorocznej edycji KIP poruszany będzie temat m.in. polskiej polityki infrastrukturalnej zwłaszcza w kontekście opublikowanego niedawno Krajowego Programu Kolejowego oraz Programu Budowy Dróg Krajowych. W związku z obszernymi planami inwestycyjnymi, szanse i zagrożenia polskiej branży wykonawców zostaną omówione wśród uczestników kongresu. Zachęcamy do rejestracji na wydarzenie. 
 
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kraków Airport wciąż bez nowego pasa? NSA uchyla skargę kasacyjną

Intermodal i logistyka

Kraków Airport wciąż bez nowego pasa? NSA uchyla skargę kasacyjną

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2022

Ryanair otwiera na nowo bazę w Norymberdze. Wrócą loty do Krakowa

Intermodal i logistyka

Kraków: Mieszkańcy protestowali przeciwko budowie drogi startowej

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kraków Airport wciąż bez nowego pasa? NSA uchyla skargę kasacyjną

Intermodal i logistyka

Kraków Airport wciąż bez nowego pasa? NSA uchyla skargę kasacyjną

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2022

Ryanair otwiera na nowo bazę w Norymberdze. Wrócą loty do Krakowa

Intermodal i logistyka

Kraków: Mieszkańcy protestowali przeciwko budowie drogi startowej

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5