Od 2009 trwa restrukturyzacja polskiego przewoźnika, który boryka się z problemami finansowymi. W związku z tym próbuje poprawić swoją sytuację m.in. przez sprzedaż spółek zależnych i skoncentrowanie się na swojej głównej działalności, czyli transporcie pasażerskim i towarowym.
We wtorkowym komunikacie Komisja Europejska podała, że spółki LOT- zostały nabyte przez podmioty państwowe z pominięciem procedury otwartego i przejrzystego przetargu. Dlatego komisja musiała się upewnić, że sprzedaż nie zawierała ukrytych dotacji na rzecz LOT-u. Zgodnie z dokumentami, które badała KE, sprzedaży dokonano jednak zgodnie z warunkami, jakie zaakceptowałby prywatny podmiot działający na warunkach rynkowych. Badaniom poddano w szczególności cenę zakupu, a także wstępne wyceny przedsiębiorstw.
Przepisy UE mówią o tym, że interwencje publiczne w przedsiębiorstwach prowadzących działalność gospodarczą mogą zostać uznane za wolne od pomocy państwa, gdy są prowadzone w warunkach akceptowalnych przez prywatny podmiot działający w warunkach rynkowych.
Proces prywatyzacji PLL LOT jest kontynuowany, jednak ciężka sytuacja rynku lotniczego w Unii Europejskiej utrudnia znalezienie inwestora. Resort skarbu nie wyklucza sprzedaży udziałów polskiego przewoźnika dopiero w 2014 roku.