Rynek Infrastruktury
– To jest gigantyczna inwestycja, proszę zwrócić uwagę, że w rejonie basenu Morza Bałtyckiego, a szerzej w środkowo-wschodnim regionie europejskim nie ma takiego przedsięwzięcia – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” minister. Dodaje, że realizowane przedsięwzięcie zostało słusznie rozpoczęte przez obecny rząd.
Karpiński informuje, że aktualnie inwestycja jest zrealizowana na poziomie 75-80 procent, w zależności od sposobu kwantyfikowania poszczególnych obszarów. Kontrakt ten ma zostać zrealizowany do końca bieżącego roku.
Minister wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że budowa gazoportu, realizowana w formule „projektuj i buduj” może generować problemy, zwłaszcza, jeżeli popatrzymy na to, co działo się na rynku budowlanym. – Trzeba przygotować się na takie scenariusze, że kwestie związane z uruchomieniem komercyjnego zagospodarowania gazu w 2015 roku będą podlegały jakimś modyfikacjom – oświadcza Karpiński i dodaje, że w 2015 roku na pewno gaz z Kataru będzie odbierany.
Koszt budowy terminalu LNG wynosi około 3 mld zł, a wydatki kapitałowe związane z oddaniem do użytku wszystkich instalacji zostały oszacowane na około 4,5 mld zł. Inwestycja jest finansowana z kapitału własnego, dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej, a także z kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz kredytów komercyjnych.
Terminal LNG zapewni odbiór 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie - na taką eksploatację pozwoli terminal LNG na pierwszym etapie. Dzięki budowie terminalu LNG Polska uzyska dostęp do globalnego rynku LNG - oznacza to znaczne zwiększenie liczby źródeł, z których możliwy będzie import surowca. Jest to pierwszy tego typu projekt infrastrukturalny nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej.