Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Kanał Panamski z rekordowymi przychodami pomimo suszy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kanał Panamski z rekordowymi przychodami pomimo suszy
fot. Mario Roberto Durán Ortiz (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Przepustowość Kanału Panamskiego za sprawą zjawiska El Niño w latach 2023-2024 uległa radykalnemu obniżeniu. Spowodowało to ograniczenie ruchu statków i dopuszczalnego zanurzenia oraz skokowy wzrost cen za pierwszeństwo, a tym samym potężne opóźnienia i zmniejszenie masy ładunków. Mimo to administracja kanału odprowadzi blisko 2,5 mld USD do kasy państwa.

Oddany do użytku ponad 100 lat temu Kanał Panamski to jeden z kluczowych szlaków żeglugowych na świecie. Odbywa się tą drogą przewóz nawet 40% kontenerów pomiędzy wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Dalekim Wschodem. W obecnym stuleciu kanał został zmodernizowany i rozbudowany, co umożliwiło ruch statków o zanurzeniu rzędu 15 metrów. Zanurzenie na tym poziomie mają również największe jednostki, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie.

W ubiegłym roku niski poziom wody w jeziorach Alajuela i Gatún, służących utrzymywaniu odpowiedniego poziomu wody w systemie śluz, spowodował, że przepustowość Kanału Panamskiego, obsługującego ok. 5% globalnego handlu morskiego, znacząco spadła. Przyczyną tego stanu rzeczy było zjawisko El Niño. Polega ono na utrzymywaniu się ponadprzeciętnie wysokiej temperatury na powierzchni morza, co w konsekwencji przekłada się na mniejsze opady i skrócenie sezonu deszczowego.

W tym roku w październiku odnotowano najniższy poziom opadów od 73 lat – o 41% niższy niż średnia. W efekcie faktyczna dobowa przepustowość Kanału Panamskiego względem parametrów eksploatacyjnych spadła ponad dwukrotnie, zaś opóźnienia statków zaczęły sięgać czterech tygodni. To z kolei spowodowało skokowy wzrost cen za pierwszeństwo na aukcjach, które sięgały 4 mln USD. W okresie od 1 października 2023 do 30 września 2024 ruch statków przez Kanał Panamski spadł aż o 29% w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami.

Tak się składa, że rzeczony okres stanowi w Panamie rok podatkowy. Jak przekazała francuska agencja informacyjna AFP, mimo ogromnych trudności związanych z ograniczeniem przepustowości, Autoridad del Canal de Panamá, czyli rządowa agencja zarządzająca kanałem, osiągnęła w minionym roku rekordowe przychody sięgające niemal 5 mld USD, dzięki czemu będzie mogła odprowadzić do budżetu państwa blisko 2,5 mld USD. – Te wyniki mówią same za siebie. Radzimy sobie z wyzwaniami, które stawia przed nami środowisko, i dalej bardzo ciężko pracujemy, by utrzymać niezawodność – komentuje stojący na czele agencji Ricaurte Vasquez.

Wraz z ustąpieniem suszy zaczęto sukcesywnie wycofywać ograniczenia, dlatego agencja spodziewa się w przyszłym roku gwałtownego odbicia, zarówno w zakresie liczby statków, jak i liczbie ton przewiezionych przez kanał ładunków. Szacuje się, że od 1 października 2024 do 30 września 2025 obsłużonych zostanie 13,9 tys. statków przewożących 520 mln ton ładunków, co oznacza wzrost ruchu o 40% i wzrost przewozów o 23% w porównaniu z rokiem podatkowym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sprzęt wojskowy z Korei Południowej dotarł do Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Sprzęt wojskowy z Korei Południowej dotarł do Portu Gdynia

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2024

Nowy terminal kontenerowy na Bliskim Wschodzie

Intermodal i logistyka

Nowy terminal kontenerowy na Bliskim Wschodzie

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2024

Port Gdańsk na misji gospodarczej w Wietnamie

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na misji gospodarczej w Wietnamie

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2024

Baltic Hub z nowym dyrektorem generalnym od stycznia

Biznes i przemysł

Baltic Hub z nowym dyrektorem generalnym od stycznia

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Intermodal i logistyka

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Zobacz również:

Sprzęt wojskowy z Korei Południowej dotarł do Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Sprzęt wojskowy z Korei Południowej dotarł do Portu Gdynia

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2024

Nowy terminal kontenerowy na Bliskim Wschodzie

Intermodal i logistyka

Nowy terminal kontenerowy na Bliskim Wschodzie

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2024

Port Gdańsk na misji gospodarczej w Wietnamie

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na misji gospodarczej w Wietnamie

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2024

Baltic Hub z nowym dyrektorem generalnym od stycznia

Biznes i przemysł

Baltic Hub z nowym dyrektorem generalnym od stycznia

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Intermodal i logistyka

Kolejne suwnice dla Baltic Hub w drodze do Gdańska

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu kontenerowego w Hamburgu z poślizgiem?

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5