Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Jest umowa na nowy układ falochronów osłonowych w Porcie Gdynia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2024
INTERMODAL I LOGISTYKA
Jest umowa na nowy układ falochronów osłonowych w Porcie Gdynia
fot. Budimex
Choć znów doszło do przełożenia terminu składania ofert na realizację w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego Portu Zewnętrznego, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał dziś umowę z konsorcjum Budimeksu, Roverpolu oraz Rover Maritime na zaprojektowanie i wybudowanie nowych falochronów osłonowych, które będą służyły planowanej inwestycji. Wartość umowy wynosi blisko 439 mln zł.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” pod koniec maja, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wskazał ofertę złożoną przez konsorcjum Budimeksu, Roverpolu oraz Rover Maritime jako najbardziej korzystną w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie nowego układu falochronów osłonowych, które zapewnią zabezpieczenie przed falowaniem m.in. dla przyszłego Portu Zewnętrznego. Przetarg ten został ogłoszony w 2023 roku w listopadzie, natomiast otwarcie ofert miało miejsce w tym roku w marcu. Warto podkreślić, że jakkolwiek ZMPG odpowiada za postępowanie przetargowe i został dokapitalizowany w celu realizacji tej inwestycji, właścicielem powstałej infrastruktury będzie Urząd Morski w Gdyni.

Choć niedawno kolejny raz przełożono termin składania ofert na realizację w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego Portu Zewnętrznego, ZMPG zgodnie z zapowiedziami podpisał dziś umowę ze zwycięskim podmiotem na realizację nowych falochronów osłonowych. Jej wartość opiewa na blisko 439 mln zł. Przypomnijmy, że realizacją zadania zainteresowani byli również NDI oraz PORR. Co istotne, wszystkie złożone oferty w przetargu zmieściły się w budżecie zamawiającego, który został określony na blisko 554 mln zł. Zgodnie z zawartą umową wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za zaprojektowanie i wybudowanie falochronów osłonowych, ale także uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych wraz z pozwoleniem na użytkowanie. Zakończenie realizacji prac zaplanowano na drugi kwartał 2028 roku.

Gorzeński: Być albo nie być dla naszej działalności

Pięć nowych falochronów osłonowych o długości 2406 metrów ma charakteryzować wysoka odporność na różne warunki pogodowe. Ponadto dwa istniejące falochrony osłonowe o długości 383 metrów w ramach inwestycji zostaną wzmocnione. Jak wskazano wcześniej, nowy układ falochronów osłonowych umożliwi powstanie Portu Zewnętrznego. Obecnie wszystkie nabrzeża w wewnętrznej części gdyńskiego portu morskiego są już zagospodarowane. Wprawdzie w wielu przypadkach można jeszcze zwiększyć ich przepustowość poprzez pogłębienie kolejnych fragmentów basenu portowego w celu zapewnienia możliwości obsłużenia większych statków, czy też modernizację infrastruktury i suprastruktury przeładunkowej. Jednak możliwości te prędzej czy później ulegną wyczerpaniu.


OpenStreetMap

– Chyba wszyscy doskonale wiemy, że Port Gdynia w obecnych granicach nie może się już rozwijać. Jedyną możliwością dla jego rozwoju w chwili obecnej jest zalądowienie i budowa nowego terenu na wodzie. Jest to absolutnie krytyczne dla “być albo nie być” działalności gdyńskiego portu i projekt ten postrzegamy jako absolutnie strategiczny i konieczny do realizacji – powiedział obecny podczas uroczystości Piotr Gorzeński, prezes zarządu ZMPG. Z kolei Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, porównała projekt do samej budowy Portu Gdynia w okresie II Rzeczypospolitej.

– Konstrukcja falochronów zostanie zrealizowana w formie zatapianych skrzyń żelbetowych o długości ok. 50 metrów, szerokości 13,6 metrów oraz wysokości od 14,5 do 16,5 metrów. Skrzynie będą wykonywane na specjalnym doku pływającym, metodą ciągłego betonowania. Następnie skrzynie będą wodowane, a ich betonowanie odbędzie się na wodzie – informuje Budimex, lider konsorcjum wykonawców, w komunikacie prasowym. – Nie raz już potwierdziliśmy, że zdobywane przez lata doświadczenie w różnych obszarach budownictwa pozwala na realizację nawet najbardziej skomplikowanych i ambitnych zadań – komentuje Jakub Długoszek, dyrektor budownictwa infrastrukturalnego w Budimeksie.

Nowy terminal kontenerowy i nie tylko

Zasadniczą częścią Portu Zewnętrznego ma być głębokowodny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU w skali roku. To wielkość porównywalna z aktualną przepustowością gdańskiego Baltic Hub, wynoszącą 3 mln TEU. Obecnie w Gdyni znajdują się dwa terminale kontenerowe o łącznych zdolnościach przeładunkowych 1,8 mln TEU, jednak nie są one zdolne do przyjmowania największych kontenerowców oceanicznych na świecie. W Porcie Zewnętrznym mogą się znaleźć również terminal instalacyjny offshore, czy też przestrzeń przeznaczona do przeładunków wojskowych. Będzie on mógł obsługiwać jednostki o długości 490 metrów, szerokości 72 metrów i zanurzeniu 16 metrów.


Port Zewnętrzny na tle planowanego nowego układu falochronów osłonowych

Port Zewnętrzny powstanie jako wydłużenie Nabrzeża Śląskiego w postaci sztucznie zalądowionej powierzchni, wykraczając poza istniejący falochron ochronny. W efekcie łączna powierzchnia infrastruktury portowej w Gdyni wzrośnie o 151 hektarów. Nabrzeże powstałe w ramach portu zewnętrznego ma charakteryzować długość 2500 metrów i szerokość 700 metrów. Koncepcja inwestycji zakłada, że prywatny partner będzie odpowiadał za zaprojektowanie, budowę i eksploatację obiektu, a także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy, jak również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową. Planowany układ falochronów osłonowych ma umożliwić znaczącą rozbudowę Portu Zewnętrznego w przyszłości.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Projekt S7 przez Łomianki. GDDKiA zrezygnowała z najniższej ceny

Drogi i autostrady

Projekt S7 przez Łomianki. GDDKiA zrezygnowała z najniższej ceny

Elżbieta Pałys 02 października 2024

Modlin: Wyhamowanie spadku ruchu we wrześniu

Biznes i przemysł

Modlin: Wyhamowanie spadku ruchu we wrześniu

Mateusz Kieruzal 02 października 2024

Warszawa będzie miała północną wylotówkę. Rusza projektowanie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Intermodal i logistyka

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2024

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Intermodal i logistyka

Są oferty w przetargu na falochrony dla Portu Zewnętrznego w Gdyni

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Projekt S7 przez Łomianki. GDDKiA zrezygnowała z najniższej ceny

Drogi i autostrady

Projekt S7 przez Łomianki. GDDKiA zrezygnowała z najniższej ceny

Elżbieta Pałys 02 października 2024

Modlin: Wyhamowanie spadku ruchu we wrześniu

Biznes i przemysł

Modlin: Wyhamowanie spadku ruchu we wrześniu

Mateusz Kieruzal 02 października 2024

Warszawa będzie miała północną wylotówkę. Rusza projektowanie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Intermodal i logistyka

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2024

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Intermodal i logistyka

Są oferty w przetargu na falochrony dla Portu Zewnętrznego w Gdyni

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5