Dziś w Szczecinie podpisana została umowa na wykonanie analizy nawigacyjnej dla ruchu statków na planowanym wschodnim torze podejściowym do portu morskiego w Świnoujściu. To kolejny kamień milowy w drodze do realizacji inwestycji o wartości blisko 10,3 mld zł, która umożliwi uruchomienie nowego głębokowodnego terminala kontenerowego, a także zażegnanie wieloletniego sporu z Niemcami.
O przetargu na wykonanie analizy nawigacyjnej dla wschodniego toru podejściowego informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu. Podlegać będzie jej odcinek toru wodnego D – C oraz D’ – C i dalej przez punkty C, B, A, F do połączenia z torem wejściowym. Opracowanie określi warunki prowadzenia nawigacji do Świnoujścia w zależności od pory dnia, czy też od warunków hydrometeorologicznych, takich jak prądy wody, wiatry i widzialność. Zamawiający przewidział dwa kryteria oceny ofert – cena, za którą potencjalni wykonawcy mogli uzyskać do 60% punktów oraz termin wykonania zamówienia o wadze 40%.
Jak wskazuje Urząd Morski w Szczecinie, wykonanie analizy nawigacyjnej jest niezbędne, aby można było określić zapewniające bezpieczeństwo i płynność ruchu statków parametry planowanego toru wodnego, związane z manewrowaniem jednostek. W ramach opracowania zaplanowane zostaną m.in. oznakowanie nawigacyjne i lokalizacja kotwicowisk. Wyznaczone zostaną także w sposób szczegółowy współrzędne toru wodnego.
Do podpisania umowy z wykonawcą, czyli PROJMORS Biurem Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska, doszło w dniu 13 października w Urzędzie Morskim w Szczecinie. Podczas wydarzenia obecny był wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 600 tys. zł. Analiza nawigacyjna ma zostać przygotowana do lutego 2024 roku. W maju Urząd Morski w Szczecinie zapowiedział, że oprócz przetargu na wykonanie analizy nawigacyjnej w najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na studium wykonalności wraz z raportem oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na realizację działań przygotowawczych, związanych z wywiadem ferromagnetycznym.
Wschodni tor podejściowy zmieni oblicze świnoujskiego portu morskiego
Budowa wschodniego toru podejściowego ma kluczowe znaczenie dla rozwoju portu morskiego w Świnoujściu. W ramach inwestycji na ok. 70-kilometrowym odcinku powstanie tor wodny o głębokości technicznej 17 metrów i szerokości 500 metrów. Umożliwi to bezpieczny i płynny ruch największych jednostek, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. Tym samym do Świnoujścia będą mogły zawijać największe kontenerowce oceaniczne, czy też masowce przewożące ładunek o masie na poziomie 200 tys. ton. Inwestycja spowoduje także zażegnanie wieloletniego sporu granicznego między Polską a Niemcami. Fragment istniejącego toru podejściowego przebiega bowiem na obszarze, który niemiecki rząd federalny uznaje za sporny.
W ramach inwestycji oprócz budowy nowego toru podejściowego przewiduje się także budowę falochronu dla nowego portu zewnętrznego, na którym powstanie
przywołany na wstępie terminal kontenerowy, dla którego wydano właśnie decyzję środowiskową, jak również zakup pogłębiarki, która będzie służyła również utrzymywaniu parametrów toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina, który został w ostatnich latach pogłębiony do 12,5 metra.