Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na remont wejścia do portu morskiego w Ustce w ramach projektu budowy terminala serwisowego dla farm wiatrowych offshore. Zadanie zostało podzielone na dwie części, obejmujące remont falochronów i nabrzeży oraz modernizację ostróg. Jego realizacja powinna zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku.
Za sprawą coraz bardziej restrykcyjnej polityki klimatycznej Unii Europejskiej transformacja energetyczna w Polsce po kilkunastu latach wyraźnie przyspiesza. W ostatnich latach można było mówić o rewolucji fotowoltaicznej. Na początku lipca bieżącego roku moc zainstalowana w ramach instalacji fotowoltaicznych przekroczyła 19 GW, przy czym większość z nich należy do prosumentów. Druga połowa obecnej dekady przyniesie kolejną rewolucję, jaką będzie uruchomienie pierwszych farm wiatrowych na morzu.
Łączny potencjał polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej szacuje się na 28 GW. Morska energetyka wiatrowa wpłynie nie tylko na zmianę miksu energetycznego, a tym samym zapewnienie konkurencyjnych cen energii elektrycznej, ale także na rozwój małych portów morskich, w których powstaną terminale serwisowe, przeznaczone do obsługi farm wiatrowych offshore w fazie eksploatacji. Jednym z beneficjentów tego procesu będzie Ustka. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed miesiącem,
spółka PGE Baltica ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” bazy operacyjno-serwisowej dla morskich elektrowni wiatrowych, która powstanie na miejscu dawnej przetwórni rybnej.
Przebudowa wejścia – warunek sine qua non dla rozwoju sektora offshore
Uruchomienie terminala serwisowego w Ustce wymagać będzie jednak przebudowy wejścia do portu morskiego, którego stan techniczny jest dziś zły. Stosowny przetarg ogłosił Urząd Morski w Gdyni. Planowany zakres prac jest duży. Choć w kontekście falochronów w nazwach dwóch części zamówienia pada słowo “remont”, w praktyce zostaną one częściowo rozebrane i zbudowane od nowa. Powstały one bowiem ponad 100 lat temu, odpierając przez ten czas kolejne sztormy, jak również przechodząc różnego rodzaju przeróbki. W roku 2005 dopuszczalne obciążenie falochronów zmniejszono do 5 kN/m2. Po przebudowie przywrócona zostanie ich pierwotna nośność, wynosząca 20 kN/m2. Projekt przewiduje ponadto możliwość zwiększenia w przyszłości głębokości technicznej i projektowej przy falochronach do 7 metrów.
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla inwestycji, Pracownią Projektową Budownictwa Hydrotechnicznego Aquaprojekt, w marcu bieżącego roku. Termin realizacji zadania określono na 4 miesiące. W tym miesiącu administracja morska ogłosiła natomiast przetarg na wykonanie robót budowlanych w ramach zadania. Powinny one zostać zrealizowane w terminie 15 miesięcy, przy czym jako datę początkową wskazano dzień 2 grudnia bieżącego roku. Przyjęte ramy czasowe powinny zapewnić synchronizację zakończenia przebudowy wejścia do portu morskiego z oddaniem do użytku terminala serwisowego offshore przez spółkę PGE Baltica.
Część pierwsza – Falochron Wschodni i Nabrzeże Pilotowe
Przetarg został podzielony na dwie części. Pierwsza część obejmuje remont Falochronu Wschodniego oraz Nabrzeża Pilotowego. W przypadku Falochronu Wschodniego przewidziano odsunięcie istniejącego zewnętrznego narzutu kamiennego, rozbiórkę nadbudowy falochronu wraz z wyposażeniem oraz przygotowanie istniejącej konstrukcji do prac kafarowych, przygotowanie podłoża dennego (obudowanie istniejącej konstrukcji stalowymi palami rurowymi i stalową ścianką szczelną), wykonanie nowej nadbudowy, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji. Łączna długość falochronu po remoncie wyniesie 336,5 metra.
Z kolei w odniesieniu do Nabrzeża Pilotowego zaplanowano rozbiórkę nadbudowy wraz z wyposażeniem, przygotowanie istniejącej konstrukcji do prac kafarowych, lokalne usunięcie narzutu kamiennego znajdującego się po stronie wschodniej, pogrążenie przed istniejącą konstrukcją stalowej ścianki szczelnej i pali stalowych kotwiących (po stronie wschodniej nabrzeża), wykonanie nowej nadbudowy nabrzeża (w konstrukcji skarpowej), montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego (po zewnętrznej stronie konstrukcji). Po remoncie długość Nabrzeża Pilotowego wyniesie 120 metrów.
Jeszcze szerszy zakres prac w części drugiej
W ramach drugiej części zaplanowano remont Falochronu Zachodniego oraz Nabrzeża Niskiego i Nabrzeża Skarpowego wraz ze slipem, a także modernizację Ostrogi Helskiej i ostrogi Falochronu Zachodniego. Remont Falochronu Zachodniego obejmie odsunięcie istniejącego zewnętrznego narzutu kamiennego, rozbiórkę nadbudowy falochronu wraz z wyposażeniem, przygotowanie istniejącej konstrukcji do prac kafarowych (obudowanie konstrukcji istniejącej stalowymi palami rurowymi i stalową ścianką szczelną), wykonanie nowej nadbudowy falochronu, montaż wyposażenia hydrotechnicznego, odtworzenie narzutu kamiennego (po zewnętrznej stronie konstrukcji), ułożenie wewnętrznego narzutu kamiennego (w północnej części falochronu) oraz budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego.
W ramach modernizacji ostrogi Falochronu Zachodniego przewidziano natomiast rozbiórkę pozostałości konstrukcji istniejącej (wraz z posadowieniem), przygotowanie podłoża w miejscu nowej lokalizacji ostrogi do prac kafarowych, pogrążenie stalowej ścianki szczelnej i pali stalowych, montaż wyposażenia hydrotechnicznego, ułożenie wewnętrznego narzutu kamiennego (po północnej stronie ostrogi) oraz budowę budowa kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej wewnętrzny narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Długość Falochronu Zachodniego po remoncie wyniesie ponad 436 metrów, zaś długość ostrogi – 70 metrów.
Kolejne nabrzeża i Ostroga Helska
Remont Nabrzeża Niskiego obejmie rozbiórkę nadbudowy wraz z wyposażeniem, przygotowanie istniejącej konstrukcji do prac kafarowych, pogrążenie przed istniejącą konstrukcją stalowej ścianki szczelnej i pali stalowych kotwiących po stronie zachodniej nabrzeża, wykonanie nowej nadbudowy nabrzeża oraz montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Długość nabrzeża po przebudowie wyniesie 75 metrów. W przypadku Nabrzeża Skarpowego zakres prac będzie mniejszy – przewidziano oczyszczenie powierzchni kamiennej skarpy z nadmiarowego piasku oraz luźnych kamieni, ułożenie w miejscach ubytków ułożyć warstwy wyrównawczej z betonu C8/10 wraz z osadzeniem w niej kamieni oraz odtworzenie spoiny między kamieniami za pomocą zaprawy. Długość Nabrzeża Skarpowego po remoncie wyniesie ponad 52 metry.
Część druga przewiduje z kolei modernizację Ostrogi Helskiej, obejmującą rozbiórkę nadbudowy wraz z wyposażeniem i wypełnieniem kamiennym, rozbiórkę posadowienia północnej części ostrogi, przygotowanie istniejącej konstrukcji do prac kafarowych, obudowanie pozostałej konstrukcji istniejącej stalową ścianką szczelną, wykonanie nowej nadbudowy ostrogi oraz montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Długość Ostrogi Helskiej po zakończeniu prac wyniesie ponad 20 metrów. Przebudowa układu falochronów i nabrzeży w Ustce umożliwi podwojenie zdolności przeładunkowych portu morskiego do niemal 950 tys. ton w skali roku.
Przebudowa wejścia dziś, port zewnętrzny jutro?
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu rękojmi – w tym przypadku możliwe będzie przyznanie do 40% punktów. Oferty będzie można składać do 21 października bieżącego roku do godziny 10:00. Dwa kwadranse później powinno nastąpić ich otwarcie. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku,
do niedawna rozpatrywano także koncepcję budowy portu zewnętrznego w Ustce na zachód od istniejącego portu wewnętrznego na sztucznie zalądowionej powierzchni, która miała zostać zrealizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, popularnie określanego po prostu jako KPO. Ustecki port zewnętrzny miałby służyć przede wszystkim sektorowi offshore, pełniąc funkcję portu serwisowego i potencjalnie także instalacyjnego. Przewidywane nakłady inwestycyjne w 2020 roku oszacowano na 1 mld zł. Do portu morskiego w Ustce po rozbudowie miałyby zawijać jednostki o długości 200 metrów.
Powierzchnię obszaru przeznaczonego do obsługi serwisowej morskich elektrowni wiatrowych określono na 14 ha. Kolejnych od 6 do 8 ha miałaby obejmować przestrzeń przeładunkowa (infrastruktura podwójnego zastosowania, zapewniająca obsługę jednostek Ro-Ro i przeładunków sprzętu wojskowego), zaś do 2 ha przewidziano do realizacji funkcji związanych z rybołówstwem. Nowy tor podejściowy miał mieć 8 metrów głębokości z możliwością pogłębienia do 9-9,5 metrów w przyszłości. Najdalej idące koncepcje zakładały również zapewnienie możliwości obsługi instalacyjnej farm wiatrowych na morzu.