Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na przebudowę układu falochronów w porcie morskim w Darłowie, znajdujących się dziś w złym stanie technicznym. Inwestycja ta została uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności po jego rewizji. Umożliwi ona budowę terminala serwisowego dla farm wiatrowych na morzu.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej może być kluczowym elementem procesu zielonej transformacji w Polsce. Na duży potencjał Morza Bałtyckiego w kontekście inwestycji w farmy wiatrowe offshore wpływ mają w szczególności dobre warunki w zakresie wietrzności oraz relatywnie niskie głębokości, umożliwiające zmniejszenie kosztów fundamentowania w porównaniu z inwestycjami realizowanymi na innych akwenach. Dodatkowo w przypadku polskich projektów offshore’owych na starcie wykorzystywane będą największe, wysoce efektywne turbiny wiatrowe o mocy rzędu 15 MW.
Choć z uwagi na kilkunastoletnie zapóźnienia Polski w tym obszarze nie udało się zbudować prężnego sektora offshore, a pierwsze inwestycje przemysłowe w tym obszarze realizują głównie podmioty zagraniczne, istnieje szansa na sukcesywną budowę coraz większego tzw. local content, czyli udziału podmiotów krajowych. Stosunkowo szybko do łańcucha dostaw związanych z budową i utrzymaniem farm wiatrowych offshore włączone zostaną polskie porty morskie.
W Świnoujściu trwa budowa terminala instalacyjnego, który realizują wspólnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz spółka ORLEN Neptun. W najbliższych latach do użytku oddany zostanie także port instalacyjny w Gdańsku. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej jest także ogromną szansą dla małych portów morskich, w których powstawać będą terminale serwisowe.
Nowy impuls dla rozwoju portu morskiego w Darłowie
Zapewniają one możliwość obsługi relatywnie małych statków, którymi technicy mogą docierać wraz z częściami zamiennymi do farm wiatrowych, sprawdzając stan urządzeń, czy też dokonując w razie potrzeby napraw. Pierwsze porty serwisowe powstaną w najbliższych latach w Łebie i Ustce. Kolejny może powstać jeszcze w tej dekadzie w Darłowie.
Dziś realizowane są tu na niewielką skalę przeładunki popiołu, kruszywa, złomu, drewna i nawozów sztucznych. OpenStreetMap
Terminal serwisowy miałby powstać w zachodniej części basenu portowego w Darłowie. Warunkiem koniecznym jest jednak przebudowa wejścia. – (Falochrony – red.) są aktualnie w fatalnym stanie. Gdyby się zawaliły, a taka groźba istnieje, to port byłby zablokowany – mówił burmistrz miasta Arkadiusz Klimowicz w wypowiedzi dla Polskiego Radia Koszalin.
Inwestycja została uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności po jego
rewizji. Choć ramy czasowe projektów realizowanych w ramach KPO są dziś bardzo napięte, na co istotny wpływ miało długotrwałe wstrzymywanie wypłaty środków unijnych dla Polski, dla inwestycji w Darłowie, której wartość szacuje się na ok. 200 mln zł, przygotowano już dużą część dokumentacji projektowej.
Przebudowa Falochronu Zachodniego i nowa ostroga
W ramach przedsięwzięcia o nazwie “Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” zaplanowano przede wszystkim przebudowę Falochronu Zachodniego, który docelowo ma mieć 356 metrów długości przy szerokości nadbudowy rzędu 17-18 metrów. Konstrukcja rozbudowanego falochronu będzie oparta o gródź wykonaną ze ścianki szczelnej, zwieńczoną żelbetową nadbudową, która zostanie zabezpieczoną od strony morza narzutem kamiennym. W ramach inwestycji powstanie również nowa ostroga zabezpieczająca przed falowaniem awanport. Jej długość wyniesie 100 metrów. Także ostroga zostanie zabezpieczona narzutem kamiennym.
Na falochronie i ostrodze zabudowane zostanie również nowe wyposażenie – system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, bariery ochronne oraz oświetlenie, w tym nawigacyjne. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 20 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą, spodziewanego jeszcze w tym roku w trzecim lub czwartym kwartale.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe – termin realizacji zamówienia (waga 20%) oraz “doświadczenie zawodowe specjalisty nr 1 – przedstawiciela wykonawcy” (waga 20%). Oferty będzie można składać do dnia 12 września bieżącego roku do godziny 10:30. Dwa kwadranse później nastąpi ich otwarcie.
Parametry toru wodnego bez zmian
Co istotne, przebudowa wejścia do portu morskiego w Darłowie nie wpłynie na parametry przebiegającego w jego osłonie toru wodnego. Dopuszczalne zanurzenie jednostek pływających nadal wyniesie tylko 4 metry, co nie jest szczególnie wygórowanym parametrem – przykładowo
port morski w Kołobrzegu może przyjmować statki o zanurzeniu do 5,5 metra, natomiast do
Polic, położonych na torze wodnym ze Świnoujścia do Szczecina, mogą wejść jednostki o 11-metrowym zanurzeniu.
Celem inwestycji jest jednak przede wszystkim przywrócenie dobrego stanu technicznego układu falochronów i zabezpieczenie go przed erozją, a także poprawa bezpieczeństwa żeglugi dzięki minimalizacji falowania w awanporcie, a 4-metrowe maksymalne zanurzenie do wystarczający parametr w kontekście obsługi serwisowej farm wiatrowych offshore.