Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Darłowie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-08-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Darłowie
fot. Monika Dydek (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na przebudowę układu falochronów w porcie morskim w Darłowie, znajdujących się dziś w złym stanie technicznym. Inwestycja ta została uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności po jego rewizji. Umożliwi ona budowę terminala serwisowego dla farm wiatrowych na morzu.

Rozwój morskiej energetyki wiatrowej może być kluczowym elementem procesu zielonej transformacji w Polsce. Na duży potencjał Morza Bałtyckiego w kontekście inwestycji w farmy wiatrowe offshore wpływ mają w szczególności dobre warunki w zakresie wietrzności oraz relatywnie niskie głębokości, umożliwiające zmniejszenie kosztów fundamentowania w porównaniu z inwestycjami realizowanymi na innych akwenach. Dodatkowo w przypadku polskich projektów offshore’owych na starcie wykorzystywane będą największe, wysoce efektywne turbiny wiatrowe o mocy rzędu 15 MW.

Choć z uwagi na kilkunastoletnie zapóźnienia Polski w tym obszarze nie udało się zbudować prężnego sektora offshore, a pierwsze inwestycje przemysłowe w tym obszarze realizują głównie podmioty zagraniczne, istnieje szansa na sukcesywną budowę coraz większego tzw. local content, czyli udziału podmiotów krajowych. Stosunkowo szybko do łańcucha dostaw związanych z budową i utrzymaniem farm wiatrowych offshore włączone zostaną polskie porty morskie.

W Świnoujściu trwa budowa terminala instalacyjnego, który realizują wspólnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz spółka ORLEN Neptun. W najbliższych latach do użytku oddany zostanie także port instalacyjny w Gdańsku. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej jest także ogromną szansą dla małych portów morskich, w których powstawać będą terminale serwisowe.

Nowy impuls dla rozwoju portu morskiego w Darłowie

Zapewniają one możliwość obsługi relatywnie małych statków, którymi technicy mogą docierać wraz z częściami zamiennymi do farm wiatrowych, sprawdzając stan urządzeń, czy też dokonując w razie potrzeby napraw. Pierwsze porty serwisowe powstaną w najbliższych latach w Łebie i Ustce. Kolejny może powstać jeszcze w tej dekadzie w Darłowie. Dziś realizowane są tu na niewielką skalę przeładunki popiołu, kruszywa, złomu, drewna i nawozów sztucznych.


OpenStreetMap

Terminal serwisowy miałby powstać w zachodniej części basenu portowego w Darłowie. Warunkiem koniecznym jest jednak przebudowa wejścia. – (Falochrony – red.) są aktualnie w fatalnym stanie. Gdyby się zawaliły, a taka groźba istnieje, to port byłby zablokowany – mówił burmistrz miasta Arkadiusz Klimowicz w wypowiedzi dla Polskiego Radia Koszalin.

Inwestycja została uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności po jego rewizji. Choć ramy czasowe projektów realizowanych w ramach KPO są dziś bardzo napięte, na co istotny wpływ miało długotrwałe wstrzymywanie wypłaty środków unijnych dla Polski, dla inwestycji w Darłowie, której wartość szacuje się na ok. 200 mln zł, przygotowano już dużą część dokumentacji projektowej.

Przebudowa Falochronu Zachodniego i nowa ostroga

W ramach przedsięwzięcia o nazwie “Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” zaplanowano przede wszystkim przebudowę Falochronu Zachodniego, który docelowo ma mieć 356 metrów długości przy szerokości nadbudowy rzędu 17-18 metrów. Konstrukcja rozbudowanego falochronu będzie oparta o gródź wykonaną ze ścianki szczelnej, zwieńczoną żelbetową nadbudową, która zostanie zabezpieczoną od strony morza narzutem kamiennym. W ramach inwestycji powstanie również nowa ostroga zabezpieczająca przed falowaniem awanport. Jej długość wyniesie 100 metrów. Także ostroga zostanie zabezpieczona narzutem kamiennym.

Na falochronie i ostrodze zabudowane zostanie również nowe wyposażenie – system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, bariery ochronne oraz oświetlenie, w tym nawigacyjne. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 20 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą, spodziewanego jeszcze w tym roku w trzecim lub czwartym kwartale.

Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe – termin realizacji zamówienia (waga 20%) oraz “doświadczenie zawodowe specjalisty nr 1 – przedstawiciela wykonawcy” (waga 20%). Oferty będzie można składać do dnia 12 września bieżącego roku do godziny 10:30. Dwa kwadranse później nastąpi ich otwarcie.

Parametry toru wodnego bez zmian

Co istotne, przebudowa wejścia do portu morskiego w Darłowie nie wpłynie na parametry przebiegającego w jego osłonie toru wodnego. Dopuszczalne zanurzenie jednostek pływających nadal wyniesie tylko 4 metry, co nie jest szczególnie wygórowanym parametrem – przykładowo port morski w Kołobrzegu może przyjmować statki o zanurzeniu do 5,5 metra, natomiast do Polic, położonych na torze wodnym ze Świnoujścia do Szczecina, mogą wejść jednostki o 11-metrowym zanurzeniu.

Celem inwestycji jest jednak przede wszystkim przywrócenie dobrego stanu technicznego układu falochronów i zabezpieczenie go przed erozją, a także poprawa bezpieczeństwa żeglugi dzięki minimalizacji falowania w awanporcie, a 4-metrowe maksymalne zanurzenie do wystarczający parametr w kontekście obsługi serwisowej farm wiatrowych offshore.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Offshore: Komponenty do projektu Baltic Power już w produkcji

Biznes i przemysł

Offshore: Komponenty do projektu Baltic Power już w produkcji

Mikołaj Kobryński 25 lipca 2024

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Biznes i przemysł

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2024

Gigant energetyki wiatrowej Vestas otworzy dwie fabryki w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Co dalej ze strategicznymi inwestycjami Orlenu?

Biznes i przemysł

Co dalej ze strategicznymi inwestycjami Orlenu?

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2024

Zakończono modernizację falochronu zachodniego w Mrzeżynie

Biznes i przemysł

NIK o dużych problemach małych portów morskich

Intermodal i logistyka

NIK o dużych problemach małych portów morskich

Mikołaj Kobryński 02 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Offshore: Komponenty do projektu Baltic Power już w produkcji

Biznes i przemysł

Offshore: Komponenty do projektu Baltic Power już w produkcji

Mikołaj Kobryński 25 lipca 2024

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Biznes i przemysł

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2024

Gigant energetyki wiatrowej Vestas otworzy dwie fabryki w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Co dalej ze strategicznymi inwestycjami Orlenu?

Biznes i przemysł

Co dalej ze strategicznymi inwestycjami Orlenu?

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2024

Zakończono modernizację falochronu zachodniego w Mrzeżynie

Biznes i przemysł

NIK o dużych problemach małych portów morskich

Intermodal i logistyka

NIK o dużych problemach małych portów morskich

Mikołaj Kobryński 02 czerwca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5