Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejne postępowanie przetargowe dotyczące dzierżawy terenu po opuszczonym terminalu zbożowo-paszowym w części głębokowodnej. Tym razem administracja portowa jest otwarta na inne przedsięwzięcia niż budowa terminala zbożowego. W porównaniu z poprzednim przetargiem skorygowano obszar powierzchni do dzierżawy w górę.
Port morski w Gdańsku, który w ostatnim czasie stał się jednym z dziesięciu największych portów morskich w Europie pod względem wielkości przeładunków, składa się z dwóch części. To port wewnętrzny, który znajduje się w rejonie Martwej Wisły i Kanału Kaszubskiego, oraz głębokowodny port zewnętrzny, w którym znajdują się Port Północny, Naftoport oraz terminal kontenerowy Baltic Hub. W części głębokowodnej pod koniec lat 90. minionego stulecia kanadyjski inwestor rozpoczął budowę terminala zbożowo-paszowego, która jednak została przerwana. Od tego czasu powstałe wówczas charakterystyczne silosy powoli niszczeją.
Administracja portowa od lat podejmuje działania ukierunkowane na zagospodarowanie tego niezwykle atrakcyjnego inwestycyjnie obszaru, do którego dostęp od strony morskiej jest możliwy z wykorzystaniem Pirsu Rudowego. O potencjale tej lokalizacji stanowi przede wszystkim możliwość obsługi masowców klasy Neopanamax o zanurzeniu na poziomie 15 metrów i nośności do 120 tys. DWT, największych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. Wśród jej atutów należy wymienić również dogodny dostęp do infrastruktury drogowej i kolejowej oraz obowiązujące cały czas pozwolenie na budowę.
Do tej pory kolejne przetargi na dzierżawę tego terenu zakładały budowę terminala agro. W dniu 2 grudnia rząd ogłosił jednak, że
kluczowym projektem inwestycyjnym w zakresie zwiększenia zdolności przeładunkowych zbóż w polskich portach morskich będzie rozbudowa infrastruktury spółki Port Gdański Eksploatacja na terenie portu wewnętrznego, która umożliwi zwiększenie przepustowości z 0,7 mln ton w skali roku do aż 2,9 mln ton. W zaistniałej sytuacji dzień później Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejny przetarg na dzierżawę terenu o powierzchni ok. 26,7 hektarów. Przypomnijmy, że w ostatnim przetargu, który został unieważniony w maju, ZMPG poszukiwał dzierżawcy nieco mniejszego, bo 24-hektarowego obszaru.
Co istotne, administracja portowa tym razem nie oczekuje od potencjalnych inwestorów budowy terminala agro. – W przypadku Deepwater jesteśmy otwarci na różne propozycje ze strony biznesu. Spodziewamy się poważnych ofert w różnych konfiguracjach, uwzględniających trendy obrotu portowo-morskiego i gospodarczego naszego regionu i Europy. Przy tak dużej powierzchni terenu, unikalnie położonego, musimy zadbać o jego jak najlepsze wykorzystanie – komentuje Dorota Pyć, prezes zarządu ZMPG.
Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 31 marca 2025 roku do godziny 12:00. Potencjalni dzierżawcy będą musieli w nich wskazać m.in. wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych, która ma wynieść co najmniej 250 mln zł. W przeszłości budowę terminala agro, którego roczne zdolności przeładunkowe mogłyby wynieść docelowo nawet 8 mln ton, planowało OT Logistics, czołowy operator portowy w Polsce, obecny w portach morskich w Gdyni i Świnoujściu. Spółka podpisała nawet 30-letnią umowę dotyczącą dzierżawy tego terenu pod koniec 2015 roku, jednak wkrótce znalazła się w procesie restrukturyzacji, a rzeczona umowa w roku 2020 została rozwiązana, zaś dokumentacja projektowa i wszelkie niezbędne pozwolenia zostały przekazane do ZMPG.