PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu budowy nowej linii kolejowej łączącej Police z nową stacją kolejową w rejonie portu morskiego, którego właścicielem i największym klientem jest Grupa Azoty. Dotychczas port morski w Policach był największym wśród nieposiadających połączenia kolejowego.
Port morski w Policach, którego właścicielem jest Grupa Azoty, będąca zarazem jego największym klientem, jest największym spośród małych portów morskich (sytuuje się na czwartej pozycji w Polsce po Gdańsku, Gdyni i zespole Szczecin-Świnoujście pod względem wielkości przeładunków) i jednocześnie największym nieposiadającym połączenia kolejowego. Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu, PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały ogłoszenie przetargu na budowę połączenia kolejowego do portu morskiego w Policach jeszcze w tym roku, w drugim lub trzecim kwartale. Ostatecznie ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dzisiaj. Dotyczy on wyłącznie realizacji robót budowlanych – dla zadania przygotowano już dokumentację projektową.
OpenStreetMap
Jednotorowa i zelektryfikowana linia kolejowej nr 437 połączy istniejącą stację kolejową Police z planowaną nową stacją kolejową Port Morski Police, przecinając bezkolizyjnie ulicę Jasienicką w ciągu drogi wojewódzkiej nr 114. Na stacji kolejowej Port Morski Police zaplanowano budowę minimum 5 torów o długości użytecznej nie mniejszej niż 750 metrów, co umożliwi obsługę najdłuższych składów towarowych w Polsce. Zostanie ona zrealizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego ze środków pochodzących z budżetu państwa ze wsparciem ze środków unijnych w ramach Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF). Wielkość nakładów inwestycyjnych oszacowano na kwotę 62 mln zł.
Cena jedynym kryterium oceny ofert
Jak informuje zamawiający w opisie zamówienia, jego przedmiotem będzie wykonanie takich elementów, jak nawierzchnia i podtorze, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, urządzenia, sieci i systemy telekomunikacyjne, sieć trakcyjna, urządzenia i układy elektroenergetyczne do 1 kV, obiekty inżynieryjne, obiekty kubaturowe, czy przejazdy, a także urządzenia ochrony środowiska. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 31 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że nowa linia kolejowa powinna zostać oddana do użytku w 2027 roku.
Podmioty zainteresowane realizacją zadania będą mogły składać oferty do dnia 12 listopada bieżącego roku do godziny 10:00, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena. Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie do polickiego portu morskiego przyczyni się do skrócenia czasu przewozów ładunków i zwiększenia atrakcyjności dostępnych terenów inwestycyjnych.
Nowe otwarcie w historii polickiego portu morskiego?
Choć nowa linia kolejowa będzie miała zaledwie kilka kilometrów, z uwagi na przebieg przez tereny podmokłe i wspomniane przecięcie z drogą wojewódzką przygotowania do realizacji inwestycji trwały wiele kilka lat –
umowa z Multiconsult Polska na opracowanie dokumentacji projektowej została podpisana w styczniu 2020 roku. Warto dodać, że inwestycja będzie realizowana wspólnie ze spółką Zarząd Morskiego Portu Police, która planuje projekt komplementarny w postaci budowy nowego nabrzeża o długości 300 metrów, do którego będą mogły cumować jednostki do 230 metrów długości całkowitej. Dziś w Policach w terminalu morskim istnieje dwustanowiskowe nabrzeże o łącznej długości 415 metrów.
wiz. Zarząd Morskiego Portu Police
Rozbudowa infrastruktury portowej w połączeniu z budową połączenia kolejowego powinna umożliwić efektywne wykorzystanie przewag konkurencyjnych Polic, takich jak chociażby doskonała lokalizacja, o której atrakcyjności stanowi choćby dostęp do toru wodnego Szczecin – Świnoujście, który został pogłębiony w ostatnich latach do 12,5 metra, co umożliwia obsługę masowców o zanurzeniu na poziomie 11 metrów o ładowności rzędu nawet 50 tys. ton. Wcześniej głębokość techniczna toru wodnego wynosiła tylko 10,5 metra, przez co mógł on obsługiwać wyłącznie statki o zanurzeniu nieprzekraczającym 9 metrów, których maksymalna ładowność jest dwukrotnie niższa.
Administracja portowa liczy na przyciągnięcie do Polic nowych inwestorów – przestrzeń na poziomie 80 hektarów z 1000 metrów linii brzegowej jest wolna do zabudowy. Dotychczas ruch statków masowych i drobnicowych w Policach wynosił około 300 jednostek rocznie, natomiast wielkość przeładunków oscylowała wokół 2 mln ton. Już wkrótce powinna ona wzrosnąć do 2,5 mln ton w skali roku za sprawą zbliżającego się oddania do użytku kompleksu petrochemicznego. W nieodległej przyszłości Police mogą stać się jednym z najlepiej skomunikowanych miejsc w północno-zachodniej Polsce.
W najbliższych latach powstanie bowiem Zachodnia Obwodnica Szczecina w przebiegu drogi ekspresowej S6, która przetnie Odrę na wysokości Polic i Goleniowa tunelem, łącząc bezpośrednio obydwa miasta.