Rynek Infrastruktury
W poniedziałek 17 marca Polimex-Mostostal złożył w Komisji Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny swojej spółki-córki Torpol. Spółka jest wykonawcą robót infrastrukturalnych, między innymi w budowie nowego dworca Łódź Fabryczna i modernizacji linii Rail Baltica.
W jaki sposób upublicznienie spółki wpłynie na jej działalność? – Jesteśmy przekonani, że upublicznienie spółki będzie bardzo korzystne dla sytuacji Torpol – zapewnia Łukasz Sychowski, dyrektor ds. relacji inwestorskich Torpolu. Jak dodaje, więcej szczegółów będzie można podać po opublikowaniu prospektu. – Torpol jest w bardzo dobrej sytuacji. Posiadamy największy w historii portfel kontraktów o wartości 2,2 mld zł netto. Koncentrujemy się przede wszystkim na robotach torowych dzięki czemu uniknęliśmy trudnej sytuacji sektora budowlanego, w szczególności drogownictwa – zaznacza Sychowski.
– Ponadto posiadamy kompleksowy, specjalistyczny park maszynowy, który pozwala na samodzielną realizację prac dotyczących torów i sieci trakcyjnej oraz wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę ponad 90 inżynierów – mówi Sychowski. Niedawno pisaliśmy o sukcesach spółki w Norwegii. Torpol prowadzi tam działalność od 2010. – Dotychczas z powodzeniem zrealizowaliśmy projekty o łącznej wartości około 61 mln zł, w ostatnim czasie pozyskaliśmy kolejne dwa kontrakty. Tym samym Torpol uzyskał rozpoznawalność i uznanie w oczach norweskich partnerów i zamawiających. Powyższe osiągnięcia już teraz stawiają Torpol w bardzo dobrej sytuacji. Biorąc pod uwagę skalę planowanych inwestycji w Polsce i w Norwegii perspektywy dalszego rozwoju firmy są bardzo korzystne – zapewnia przedstawiciel spółki.
Zgodnie z przyjętym budżetem UE na lata 2014-2020, Polska otrzyma w ramach polityki spójności aż 82,3 mld euro, z czego – jak wynika z ostatnich informacji prasowych PKP PLK – w ramach nowej perspektywy 10,5 mld euro (ok. 44 mld złotych) środków unijnych będzie przeznaczonych na inwestycje kolejowe. W opracowanym przez PKP PLK Krajowym Programie Kolejowym (dokumencie programowym dla perspektywy finansowej 2014 – 2020), ujęto projekty inwestycyjne o łącznej wartości 58,6 mld złotych.
Z kolei w Norwegii uchwalono narodowy program na lata 2014-2023, który zakłada, że nakłady inwestycyjne w następnych latach wzrosną i w okresie 2014-2017 będą wynosić 61,2 mld koron (koron norweskich), a w okresie 2018-2023 – 106,6 mld koron, czyli łącznie: 167,8 mld koron. Warto dodać, że w Norwegii środki przeznaczane na te inwestycje pochodzą z budżetu Państwa i są niezależne od środków UE.
– Torpol zamierza utrzymać pozycję wiodącego wykonawcy na rynku budownictwa kolejowego w Polsce, poprzez sukcesywny wzrost przychodów ze sprzedaży. Zgodnie ze strategią dywersyfikacji sprzedaży, zamierzamy stać się istotnym podmiotem na rynku norweskim – podsumowuje Sychowski.