Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Herkules Infrastruktura bankrutuje. Spółka bierze udział w największym kontrakcie kolejowym

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Herkules Infrastruktura bankrutuje. Spółka bierze udział w największym kontrakcie kolejowym
Fot. PKP PLK
Spółka Herkules Infrastruktura złożyła wnioski o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości. Jako powód wskazuje brak porozumienia z PKP Polskie Linie Kolejowe na temat waloryzacji ogromnego kontraktu na montaż systemu łączności GSM-R na kolei, który realizuje wraz z Nokią.  

Giełdowa spółka Herkules, znana przede wszystkim z wynajmu dźwigów budowlanych, poinformowała o złożeniu przez swoją spółkę zależną Herkules Infrastruktura wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz wniosku o ogłoszenie upadłości w dniu 29 września 2022 roku.

Ogromne straty na rekordowym kontrakcie

Wcześniej zarząd Herkules alarmował, że kontrakt budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe realizowany w konsorcjum ze spółkami Nokia Solutions and Networks oraz Fonon coraz bardziej pogłębia straty - odliczono na to kolejne 30 mln złotych - do łącznie 70 mln zł. Jako powody podano "szacowany wzrost kosztów operacyjnych spowodowany drastycznym wzrostem cen surowców, materiałów i usług budowlanych wynikający przede wszystkim z pandemii Covid-19 oraz agresji rosyjskiej w Ukrainie, czyli będący efektem zdarzeń stanowiących nadzwyczajną zmianę stosunków gospodarczych, szacowane wydłużenie czasu realizacji wpływające na istotny przyrost kosztów administracyjnych i finansowych oraz "spowodowany nadzwyczajną inflacją wzrost stóp procentowych, który przekłada się na znaczące zwiększenie kosztów obsługi finansowej". Spółka wymienia też inne przyczyny: niedoszacowanie kosztów działalności operacyjnej, trudne realia realizacyjne, zwiększone koszty finansowania i administrowania projektem spowodowane wydłużeniem się w czasie jego realizacji, opóźnienia w bieżącym rozliczeniu wykonywanych prac, wady dokumentacji projektowej i formalno-prawnej otrzymanej od PKP PLK, kolizje z istniejącą i projektowaną infrastrukturą kolejową oraz niewystarczający poziom współpracy ze strony PKP PLK.

- Równolegle do wskazanego powyżej wzrostu kosztów, nie nastąpiła jakakolwiek zmiana wynagrodzenia kontraktowego, która postulowana była przez konsorcjum wykonawcze, m.in. propozycją aneksu nr. 3. Pomimo przeprowadzenia szeregu działań przez Konsorcjum oraz przez samą spółkę, nie nastąpiła również żadna waloryzacja wynagrodzenia - czytamy w raporcie giełdowym. - Wiele inicjatyw przedsięwziętych przez konsorcjum lub samodzielnie przez Herkules Infrastruktura wobec zamawiającego, mających na celu uzdrowienie sytuacji kontraktowej, spotkało się z odmową, pozostało bez odpowiedzi lub było obarczonych nieistniejącymi brakami formalnymi. Zamawiający nie odniósł się do tych propozycji z jakąkolwiek merytoryką - dodał w wnp. pl Artur Plebańczyk, prezes Herkules Infrastruktura. Warto przypomnieć, że przyznane w 2017 roku zamówienie jest warte 3 mld złotych - i to jest największy pojedynczy kontrakt w historii polskiej kolei.

PLK nie zgadza się z zarzutami

Poprosiliśmy o stanowisko w tej sprawie inwestora, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak przekazał rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, "nieprawdziwe jest stwierdzenie Prezesa Herkules Infrastruktura Artura Plebańczyka, iż PLK nie odpowiadała na inicjatywy naprawcze ponieważ firma Herkules Infrastruktura nigdy takiego planu naprawczego, pomimo wezwań, nie przedstawiła". Nie było wad w dokumentacji projektowej i formalno-prawnej przygotowanej przez zamawiającego, zamawiający merytorycznie angażował się, tak jak na innych projektach we współpracę w usuwaniu kolizji z istniejącą i projektowaną infrastrukturą kolejową - podkreśla Siemieniec i dodaje, że nie prawdą jest, że PLK nie współpracowała z wykonawcą. - Na bieżąco były prowadzone, cykliczne spotkania służące rozwiazywaniu problemów - zapewnił.

Waloryzacja cen zapisana w warunkach kontraktowych również była jego zdaniem "rozpatrywana pod względem możliwości jej zapłaty". Zamawiający podkreśla też, że nie było opóźnień w bieżącym rozliczaniu prac. Zdaniem rzecznika, zarzuty firmy są zatem zupełnie bezzasadne. Warto przypomnieć, że PLK ma możliwość nałożenia kar umownych na wykonawcę tego kontraktu.

Przetarg na montaż GSM-R wiązał się z ogromnymi kontrowersjami. Procedura trwała latami w wyniku m. in. odwołań oferentów, a konkurujący z konsorcjum Nokii Kapsch podkreślał że cena, za którą ostatecznie podpisano kontrakt, jest "fizycznie niemożliwa do spełnienia". Potem jednak w sprawie odwołań od przetargu wszczęto śledztwo, w wyniku którego oskarżono w zeszłym roku 10 osób, które miały "odwodzić zamawiającego od podpisania konkurencyjnej oferty" - czyli tej zawartej ostatecznie z konsorcjum Nokii.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Intermodal i logistyka

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Kasper Fiszer 06 września 2023

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Intermodal i logistyka

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Redakcja/inf. pras. 02 września 2023

Pierwsze polskie Eurobalisy ETCS. Zrobotyzowana linia produkcyjna za miliony

Inżynieria i innowacje

Merchel: Przyspieszymy wymianę systemu radio-stop na cyfrowy

Intermodal i logistyka

Operacja średnica. PLK chcą priorytetu dla pociągów regionalnych

Intermodal i logistyka

Linia 131 – PKP PLK: Nowe perony będą potrzebne

Biznes i przemysł

Linia 131 – PKP PLK: Nowe perony będą potrzebne

Roman Czubiński 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Intermodal i logistyka

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Kasper Fiszer 06 września 2023

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Intermodal i logistyka

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Redakcja/inf. pras. 02 września 2023

Pierwsze polskie Eurobalisy ETCS. Zrobotyzowana linia produkcyjna za miliony

Inżynieria i innowacje

Merchel: Przyspieszymy wymianę systemu radio-stop na cyfrowy

Intermodal i logistyka

Operacja średnica. PLK chcą priorytetu dla pociągów regionalnych

Intermodal i logistyka

Linia 131 – PKP PLK: Nowe perony będą potrzebne

Biznes i przemysł

Linia 131 – PKP PLK: Nowe perony będą potrzebne

Roman Czubiński 15 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5