Plany budowy centrum logistycznego na łódzkim Żabieńcu musiały zostać odsunięte w czasie, ale nie zostały porzucone. Dostępność funduszy unijnych z nowej perspektywy budżetowej pozwoli zrealizować je w najbliższych latach – informuje łódzka firma Hatrans. Zdolność przeładunkowa obiektu, budowanego wraz z niemieckim Contargo, ma przekraczać 100 tysięcy TEU rocznie.
Terminal będzie mieścił się na Teofilowie Przemysłowym, nieopodal stacji Łódź Żabieniec. Inwestorem jest polsko-niemiecka spółka joint venture Contargo Hatrans. Przeszło 6-hektarowy teren będzie obsługiwany przez trzytorową bocznicę. W pobliżu mieści się również hub logistyczny firmy Hatrans, której ciężarówki będą obsługiwały „ostatnią milę”.
O planach budowy obiektu
informowaliśmy obszernie już latem 2020 r. Planowano wówczas rozpoczęcie budowy w roku 2021 i otwarcie pod koniec 2022, jednak aż dotąd żadne prace budowlane nie zostały wykonane. – Nie udało nam się wtedy pozyskać dofinansowania – wyjaśnia wiceprezes zarządu Contargo Hatrans Żaklina Kaczmarek. Inwestor wykorzystał ten czas na pracę administracyjną. – Mamy już wszystkie niezbędne zezwolenia, w tym pozwolenie na budowę. Będziemy ubiegać się o fundusze zarówno z KPO, jak i z programu FEnIKS z puli przeznaczonej na intermodal – deklaruje nasza rozmówczyni.
Łódzki terminal będzie pierwszym obiektem sieci Contargo (grupa Rhenus) w Polsce. Obiekt stanie się częścią sieci 24 terminali, działających już na zachodzie Europy. Oprócz połączeń z nimi terminal na Żabieńcu będzie obsługiwał pociągi intermodalne do Chin (od 2013 r. Hatrans jest operatorem
połączenia do Chengdu, przedłużonego następnie
do Xiamen) oraz do portów bałtyckich.
Powierzchnia terminalu będzie wynosiła ok. 63 tysięcy metrów kwadratowych. Jego częścią będzie magazyn przeładunkowy, przeznaczony do przygotowywania i przepakowania towarów do „ostatniej mili”, a także infrastruktura do obsługi celnej i spedycyjnej. Jak pisaliśmy przed blisko czterema laty, specjalnością terminalu ma być
obsługa eksportu polskiej żywności, w tym zwłaszcza do Azji. Z tego powodu przewidziano możliwość obsługi kontenerów chłodniczych na ok. 100 stanowiskach (w pobliżu znajduje się też największa w Łodzi chłodnia usługowa).
Obiekt ma też być wyposażony w najszybszą, najwydajniejszą i najcichszą w Europie suwnicę. Planowana maksymalna wartość przeładunków – ponad 100 tys. TEU rocznie – pozwoli na obsługę w razie potrzeby nawet 4 składów kontenerowych dziennie.