Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Gróbarczyk: Niektóre inwestycje w portach muszą teraz przyspieszyć

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gróbarczyk: Niektóre inwestycje w portach muszą teraz przyspieszyć
fot. Urząd Morski w Szczecinie
Mamy przygotowany program rozbudowy polskich portów. To choćby budowa portu centralnego w Gdańsku, portu zewnętrznego w Gdyni czy budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. Obecna sytuacja wywołana wojną w Ukrainie powoduje, że niektóre te inwestycje muszą przyspieszyć – mówił w Sejmie Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. 

W polskich portach realizowane są inwestycje o wartości 20 mld zł. Mowa o przebudowie torów kolejowych, pogłębianiu torów wodnych, budowie falochronów czy rozbudowie nabrzeży. Poprawa infrastruktury przekłada się na zdolności przeładunkowe portów.

– Chociaż mieliśmy pandemię, polskie porty w 2020 roku przekroczyły 100 mln ton przeładowanych towarów, a w kolejnym roku potwierdziły tę tendencję wzrostową – zeszły rok to 113 mln ton przeładowanych towarów – mówił w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską.

Teraz przed portami pojawiają się nowe wyzwania związane z transportem towarów na i z Ukrainy. O tym jak porty są do tego przygotowane pytali ministra posłowie Jarosław Gonciarz i Andrzej Gawron.

– Polskie porty muszą sobie poradzić nie tylko w kwestii pomocy Ukrainie, ale i również bieżącego zabezpieczenia dostaw towarów – przede wszystkim w zakresie węgla, ponieważ cały transport który będzie przyjeżdżał do Polski – 12 mln ton – będzie się odbywał przez polskie porty. – Musimy przygotować się i zabezpieczyć place składowe, jak również możliwości rozładunkowe, przeładunkowe i wywozowe – mówił wiceminister Marek Gróbarczyk.

Potwierdził też, że operatorzy obecni w polskich portach rozpoczęli już realizację przeładunków związanych z transportem z Ukrainy. – Oczekujemy, że będzie duża powtarzalność. Budowanie przeładunków w oparciu o towary z Ukrainy musi rozwijać się w sposób komplementarny. Na razie odbywają się w sposób „spotowy” – powiedział wiceminister dodając, że celem jest zawarcie długoterminowych umów, które z jednej strony zabezpieczą transport towarów z i do Ukrainy, z drugiej dadzą stabilność funkcjonowania operatorom. W tym kierunku prowadzone są m.in. rozmowy międzyrządowe.

Marek Gróbarczyk przyznaje także, że sytuacja spowodowana wojną na Ukrainie każe też inaczej spojrzeć na inwestycje. – Zaplanowaliśmy, między innymi przez specustawę bardzo szeroki program rozbudowy portów. To budowa portu centralnego w Gdańsku, budowa portu zewnętrznego w Gdyni i budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. To są inwestycje, które na pewno teraz muszą przyspieszyć – powiedział przedstawiciel resortu infrastruktury.

Wspomniał także o tych inwestycjach, które są ważne ze względu na bezpieczeństwo energetyczne, jak np. rozbudowa naftoportu czy budowa falochronu pod nowy terminal FSRU w Gdańsku.

– Dzisiaj jest niezwykła sytuacja, aby przyspieszyć wszystkie inwestycje, a więc rozpocząć budowę agroportu czy portów zbożowych właśnie pod kątem przeładunków z Ukrainą, jak również rozpocząć budowę terminali masowych, które zabezpieczą na okoliczność przeładunków węgla, rudy naftowej czy innych towarów sypkich – stwierdził Marek Gróbarczyk.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Świnoujście: Jest przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru podejściowego

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Jest przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru podejściowego

Mikołaj Kobryński 19 czerwca 2023

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Intermodal i logistyka

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Juliusz Skurewicz, Polska Izba Spedycji i Logistyki 31 marca 2023

Cieśnina Bosfor zablokowana. Statek utknął na mieliźnie

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Świnoujście: Jest przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru podejściowego

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Jest przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru podejściowego

Mikołaj Kobryński 19 czerwca 2023

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Intermodal i logistyka

Wysokość stawek frachtu morskiego to nie wszystko

Juliusz Skurewicz, Polska Izba Spedycji i Logistyki 31 marca 2023

Cieśnina Bosfor zablokowana. Statek utknął na mieliźnie

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5