Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Gorsze żniwa obniżyły przeładunki zbóż w portach morskich

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gorsze żniwa obniżyły przeładunki zbóż w portach morskich
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
Wszystko wskazuje na to, że w bieżącym roku nie nastąpi klęska urodzaju w odniesieniu do przeładunków zbóż w polskich portach morskich, jak miało to miejsce w roku 2023. Wynika to ze słabszych zbiorów niż w ubiegłym roku, a także spadku ruchu tranzytowego płodów rolnych z Ukrainy przez Polskę. 

Pierwszych siedem miesięcy bieżącego roku przyniosło wyraźny spadek przeładunków zbóż w polskich portach morskich. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku z Polski wyeksportowano aż 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym aż 9,3 mln ton drogą morską. W porcie morskim w Gdańsku przeładunki tej grupy towarów wzrosły aż o 60% w ujęciu rok do roku, co uczyniło koniecznym doraźne dostosowanie infrastruktury do wzmożonych przeładunków, obejmujące utwardzenie placów, przygotowanie nowych miejsc odstawczych, czy też zadaszenie urządzeń do pobierania próbek ziarna.

Zaistniała wówczas sytuacja, związana również w dużym stopniu z napływem do Polski zboża pochodzącego z Ukrainy, spowodowała, że w centrum uwagi znalazły się terminale zbożowe w portach morskich w Polsce – przeważnie małe, niejednokrotnie dość archaiczne i nieefektywne. Z drugiej strony nawet w rekordowym 2023 roku wiele z nich nie wykorzystywało w znaczącym stopniu swoich zdolności przeładunkowych. Mimo to w debacie publicznej zaczęto coraz częściej podnosić konieczność rozbudowy zdolności przeładunkowych zbóż, w tym poprzez budowę nowego terminala zbożowego w głębokowodnej części portu morskiego w Gdańsku.

Rok 2024 przyniósł jednak nieoczekiwanie znaczący spadek przeładunków zbóż. Według informacji przedstawionych przez Izbę Zbożowo-Paszową w lipcu 2024 eksport zbóż z Polski drogą morską wyniósł 238 tys. ton wobec 494 tys. ton wywiezionych w czerwcu 2024 oraz 748 tys. ton wyeksportowanych w lipcu 2023. Co więcej, niewielki eksport spodziewany jest także w sierpniu. Przyczyną tego stanu rzeczy są zarówno słabsze zbiory niż podczas ubiegłorocznych żniw, jak i relatywnie niskie ceny, w efekcie których część rolników decyduje się na magazynowanie zbóż, a nie ich sprzedaż. Sytuacja ta wpłynęła w istotnym stopniu także na przeładunki w porcie morskim w Gdańsku.

– Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny. Raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji. Pokazują to liczby. W ciągu 7 miesięcy bieżącego roku przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 mln ton. To prawie tyle samo co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do maja utrzymywały się na poziomie ok. 300 tys. ton miesięcznie, ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy – tłumaczy Piotr Borowski, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Duży wpływ na spadek przeładunków zbóż w Gdańsku ma również istotne ograniczenie wolumenów w tranzycie ukraińskich płodów rolnych przez Polskę. Od sierpnia 2023 z ukraińskich portów morskich wyeksportowano na świat aż 43,5 mln ton zbóż. Ponadto część zboża z Ukrainy jest eksportowana tranzytem przez Konstancę w Rumunii. Mimo to w polskich portach morskich realizowane są inwestycje, które zwiększą ich zdolności przeładunkowe w odniesieniu do zbóż. Przykładowo OT Port Świnoujście realizuje inwestycję, której efektem będzie zwiększenie zdolności przeładunkowych z 500 tys. ton do 2 mln ton.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

Drogi i autostrady

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

ep. 05 września 2024

Polimex Mostostal ma nową wiceprezes zarządu

Biznes i przemysł

Polimex Mostostal ma nową wiceprezes zarządu

Mikołaj Kobryński 05 września 2024

Opolskie. Wkrótce kierowcy pojadą nowym rondem przy DK-45

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Nowe suwnice dla Baltic Hub już w drodze do Polski

Intermodal i logistyka

Nowe suwnice dla Baltic Hub już w drodze do Polski

Mikołaj Kobryński 02 września 2024

Pozostałe z wątku:

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

Drogi i autostrady

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

ep. 05 września 2024

Polimex Mostostal ma nową wiceprezes zarządu

Biznes i przemysł

Polimex Mostostal ma nową wiceprezes zarządu

Mikołaj Kobryński 05 września 2024

Opolskie. Wkrótce kierowcy pojadą nowym rondem przy DK-45

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Nowe suwnice dla Baltic Hub już w drodze do Polski

Intermodal i logistyka

Nowe suwnice dla Baltic Hub już w drodze do Polski

Mikołaj Kobryński 02 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5