Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Girteka testuje zrównoważoną logistykę dla farmacji

Dalej Wstecz
Autor:

Girteka

Data publikacji:
06-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Girteka

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Girteka testuje zrównoważoną logistykę dla farmacji
fot. Girteka
Przygotowanie rozwiązań transportowych, które będą wspierać zrównoważony rozwój w logistyce farmaceutycznej, wymaga umiejętnego połączenia celów środowiskowych z rygorystycznymi wymogami organizacji łańcuchów dostaw. To było podstawą projektu zrealizowanego wspólnie przez Girtekę, największego europejskiego przewoźnika drogowego i niemiecką firmę farmaceutyczną, przy współpracy z Mercedes-Benz. W ramach partnerstwa, firmy sprawdziły czy i jak w zaprojektowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw może sprawdzić się samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Teraz dzielą się wnioskami.

Głównym celem, jaki postawiły sobie firmy, było zaprojektowanie trasy dostaw i odbioru ładunków w transporcie krajowym, przy minimalnym wpływie na środowisko. W realizacji oparto się na szczegółowej analizie, optymalizacji tras, symulacjach i praktycznych testach elektrycznego samochodu ciężarowego (BEV).

– Projekt ten pozwolił na kompleksowe sprawdzenie i zbadanie, w jaki sposób wykorzystanie pojazdów elektrycznych (BEV) można zintegrować z logistyką farmaceutyczną – wyjaśnia Andrius Žukauskas, szef działu e-mobilności w Girtece.

Analiza, optymalizacja i walidacja

W projekcie przeprowadzono testy transportu całopojazdowego (FTL) z wykorzystaniem elektrycznego pojazdu ciężarowego (BEV) na trasie o długości 300 km, tam i z powrotem (roundtrip). Celem była ocena potencjalnej redukcji emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnymi samochodami ciężarowymi z silnikiem Diesla. Pierwszy etap to przeprowadzenie szczegółowych analiz i symulacji. Już ich wyniki potwierdziły możliwość redukcji emisji o 25%, nawet przy wykorzystaniu energii elektrycznej z lokalnej sieci.
  • Emisja CO₂ przy użyciu samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym: 408,3 kg na dzień roboczy
  • Emisja CO₂ przy użyciu BEV (energia z lokalnej sieci): 300,7 kg na dzień roboczy
  • Emisja CO₂ przy użyciu BEV (energia odnawialna): 0 kg na dzień roboczy

Innowacje w odpowiedzi na wyzwania

Na etapie planowania wdrożenia pojazdów elektrycznych do działalności operacyjnej pojawiło się wiele wyzwań, szczególnie w kontekście możliwości ładowania.

– Obiekty klienta miały ograniczoną przepustowość sieci, dlatego też bezpośrednie ładowanie zarówno w punkcie wyjazdu jak i docelowym było niewykonalne. Wspólnie z klientem przeanalizowaliśmy kilka opcji, w tym możliwość korzystania z publicznie dostępnych stacji w pobliżu zajezdni, gdzie ładowanie wymagałoby odłączenia naczep. W oparciu o wiedzę i szczegółową analizę, przygotowaliśmy zoptymalizowane rozwiązanie, które pozwoliło uniknąć takich zakłóceń, utrzymać terminowość harmonogramów dostaw i poprawić ogólną wydajność – wyjaśnia Andrius Žukauskas.

Już to wyzwanie pokazało jak dużą rolę odgrywa partnerstwo z kluczowymi interesariuszami. Przy współpracy z jednym z największych producentów samochodów, Mercedes-Benz, Girteka przygotowała rozwiązanie dostosowane do specyficznych wymogów tej trasy. Za najlepszy pojazd do sprawdzenia jak teoria przełoży się na praktykę uznano Mercedes-Benz eActros 600 z akumulatorem o pojemności 621 kWh.

Przeprowadzone testy pozwoliły na wprowadzenie kolejnych ulepszeń. Wybór tego modelu samochodu ciężarowego BEV zoptymalizował planowanie tras, eliminując konieczność ładowania i odłączania naczep w trakcie przejazdu. Z kolei wykorzystanie infrastruktury ładowania zasilanej energią słoneczną dodatkowo zwiększyło efektywność, pozwalając na całkowitą redukcję emisji.

W ciągu pięciu dni Mercedes-Benz BEV został poddany rygorystycznym testom na 300-kilometrowej trasie. Wynikające z nich najważniejsze wnioski to:
  • Mniej postojów: wykorzystanie możliwości ładowania w połowie trasy wyeliminowało konieczność rozłączania naczepy na stanowisku ładowania w pobliżu magazynu.
  • Większa efektywność operacyjna: optymalizacja procesu pozwoliła na znaczną oszczędność czasu, eliminując dodatkowe postoje i zwiększając efektywność w trakcie jazdy i załadunku.
  • Wydajność energetyczna: testowany pojazd osiągnął zasięg do 550 km na jednym ładowaniu, co przewyższyło początkowe założenia, przy jednocześnie niższym niż zakładano zużyciu energii.
  • Wpływ na środowisko: wykorzystanie publicznych stacji ładowania zasilanych energią słoneczną pozwoliło na całkowitą redukcję emisji CO₂, co potwierdziło opłacalność BEV w logistyce farmaceutycznej, zgodnie z celami środowiskowymi.

Podsumowanie

Projekt zrealizowany przez Girtekę i jej klienta pokazuje jak kluczowe znaczenie przy opracowaniu zrównoważonych rozwiązań dla logistyki farmaceutycznej, ma podejście oparte na współtworzeniu (co-creation) i innowacjach. Tylko dzięki połączeniu unikalnej wiedzy wszystkich zainteresowanych stron, w tym producentów, przewoźników, klientów i dostawców, możliwe jest projektowanie rozwiązań zgodnych z rygorystycznymi wymogami branży farmaceutycznej i celami środowiskowymi.

Girteka, jako przewoźnik, odegrała tu kluczową rolę w dostosowywaniu podstawowych wymagań operacyjnych, m.in. w zakresie terminowości dostaw i zachowania odpowiednich warunków przewozu ładunków, do celów środowiskowych.

Rozwiązania logistyczne muszą być też uzasadnione ekonomicznie, dla wszystkich zaangażowanych stron. Projekt potwierdził, że integracja pojazdów BEV z sieciami logistycznymi zapewnia korzyści środowiskowe przy zachowaniu efektywności kosztowej, niezawodności i wysokiej jakości usług. Jednocześnie ten model współpracy może być wzorcem dla przyszłych partnerstw, łączących rentowność, doskonałość operacyjną i odpowiedzialność środowiskową.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ID Logistics z rekordowym wzrostem przychodów za 2024 r.

Intermodal i logistyka

ID Logistics z rekordowym wzrostem przychodów za 2024 r.

ID Logistics 05 lutego 2025

Rusza budowa nowej hali w parku logistycznym Hillwood Częstochowa-Miasto

Intermodal i logistyka

Startuje budowa City Point Okęcie

Intermodal i logistyka

Startuje budowa City Point Okęcie

Peakside Capital Advisors 16 stycznia 2025

Wyzwania i szanse dla sektora logistycznego w 2025 roku

Intermodal i logistyka

Czym zastąpić węgiel w Polsce

Biznes i przemysł

Czym zastąpić węgiel w Polsce

Multiconsult Polska 15 stycznia 2025

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Intermodal i logistyka

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Krzysztof Oflakowski 20 kwietnia 2024

Zobacz również:

ID Logistics z rekordowym wzrostem przychodów za 2024 r.

Intermodal i logistyka

ID Logistics z rekordowym wzrostem przychodów za 2024 r.

ID Logistics 05 lutego 2025

Rusza budowa nowej hali w parku logistycznym Hillwood Częstochowa-Miasto

Intermodal i logistyka

Startuje budowa City Point Okęcie

Intermodal i logistyka

Startuje budowa City Point Okęcie

Peakside Capital Advisors 16 stycznia 2025

Wyzwania i szanse dla sektora logistycznego w 2025 roku

Intermodal i logistyka

Czym zastąpić węgiel w Polsce

Biznes i przemysł

Czym zastąpić węgiel w Polsce

Multiconsult Polska 15 stycznia 2025

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Intermodal i logistyka

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Krzysztof Oflakowski 20 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5