Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego. Złożyło je pięć podmiotów, w tym dotychczasowy dzierżawca oraz Krajowa Grupa Spożywcza, która przez polityków była dotychczas wskazywana jako preferowany wybór.
Unieważnienie przetargów dotyczących dzierżawy istniejącego terminala zbożowego w Gdyni oraz terenu pod budowę takowego w głębokowodnej części portu morskiego w Gdańsku wzbudziło dużo emocji w debacie publicznej.
Po zmianie władzy w Polsce część polityków i komentatorów usilnie buduje narrację o rzekomym celowym blokowaniu rozwoju transportu morskiego w Polsce, które miałoby służyć interesom Niemiec. Tymczasem w przypadku Gdańska impas w tej kwestii trwa od 2015 roku. Z kolei gdyński terminal zbożowy, choć pozostaje niedoinwestowany, cały czas funkcjonuje i od 2022 roku ma tymczasowego dzierżawcę.
W poprzednim przetargu dotyczącym dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni za najlepszą została uznana oferta złożona przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera. Został on jednak unieważniony w kwietniu. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przekazał nieco enigmatycznie, że decyzja nie mogła być inna ze względu na opinię “właściwych służb i organów”. Więcej światła na sprawę rzucił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Michał Kołodziejczak, który wskazał, że podmioty tworzące konsorcjum są powiązane kapitałowo z dużymi koncernami zagranicznymi, które już dziś kontrolują znaczącą część handlu zbożem na polskim rynku. Dzierżawa terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum stwarzałaby zatem ryzyko uzyskania przez te podmioty pozycji dominującej.
W kolejnym przetargu na dzierżawę terminala zbożowego oferty złożyły Mondry (aktualny tymczasowy dzierżawca), OT Port Gdynia, konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, konsorcjum Speed, Astar i Tridente oraz Krajowa Grupa Spożywcza. Udział ostatniego z wyżej wymienionych podmiotów zapowiadali politycy, którzy wskazywali jej wybór jako preferowany. Co ciekawe, choć Krajowa Grupa Spożywcza wcześniej nie złożyła oferty w przetargu, miała zawrzeć porozumienie z konsorcjum Speed, Astar, Tridente i NTA, w ramach którego podmioty te sprzedałyby 100% udziałów na rzecz państwowej spółki w chwili osiągnięcia pełnej skali w działalności operacyjnej.
Terminal zbożowy w Gdyni znajduje się przy Nabrzeżu Indyjskim oraz Nabrzeżu Norweskim. Pierwsze z nich liczy 287 metrów długości i może przyjmować statki o zanurzeniu do 10,8 metrów. Z kolei drugie, 264-metrowe, umożliwia obsługę jednostek o zanurzeniu do 12,5 metrów. Pierwsze z wyżej wymienionych znajduje się jednak w trakcie przebudowy, w efekcie której stanie się nabrzeżem głębokowodnym, zdolnym do przyjmowania statków o 15,5-metrowym zanurzeniu. Na terenie terminala zbożowego znajdują się magazyny płaskie, silosy i elewator o łącznej pojemności umożliwiającej składowanie do 72 tys. ton zbóż. Znajduje się tu także magazyn celny przeznaczony do obsługi ładunków tranzytowych. Zdolności przeładunkowe obiektu wynoszą dziś 1 mln ton w skali roku.