Jak informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia, w dniu 22 sierpnia po raz pierwszy do Baltic Container Terminal zawinął kontenerowiec KURE w ramach serwisu oceanicznego SWAN, realizowanego przez włosko-szwajcarskiego armatora MSC. Administracja gdyńskiego portu morskiego wskazuje, że to pierwsze bezpośrednie połączenie transoceaniczne Gdyni z Dalekim Wschodem.
W maju tego roku włosko-szwajcarskie linie żeglugowe MSC przywróciły serwis oceaniczny SWAN, łączący Europę z Dalekim Wschodem. 22 sierpnia w ramach aktualnej rotacji po raz pierwszy raz na jego trasie uwzględniona została Gdynia. SWAN na kierunku dalekowschodnim obejmuje kilka portów morskich w Chinach, a także Singapur, południowokoreański Busan i malezyjski Tanjung Pelepas. Natomiast w Europie obsługiwane są Bremerhaven, Gdańsk, Gdynia i Kłajpeda. Dodatkowo zawinięcie ma miejsce w King Abdullah Port w Arabii Saudyjskiej.
– Chciałbym serdecznie pogratulować firmie MSC, największej linii żeglugowej, oraz całemu środowisku Portu Gdynia za ten historyczny moment, w którym inaugurujemy pierwsze w historii bezpośrednie połączenie kontenerowe z portami chińskimi oraz koreańskimi. Ten niewątpliwy kamień milowy redefiniuje status Baltic Container Terminal. Zmieniamy jego rolę z dotychczasowego portu dowozowego na pełnoprawną oceaniczną bramę – mówi cytowany w komunikacie prasowym Wojciech Szymulewicz, prezes zarządu spółki zarządzającej BCT, podkreślając, że to pierwsze bezpośrednie połączenie transoceaniczne Gdyni z Dalekim Wschodem. Gdynia do tej pory posiadała takowe jedynie na kierunku indyjskim i północnoamerykańskim.
Należący do MSC kontenerowiec KURE ma 319 metrów długości, przywożąc do Gdyni 1320 kontenerów i jednocześnie zabierając w drogę powrotną blisko 2000. Już 28 sierpnia spodziewane jest zawinięcie do Gdyni kolejnego statku w ramach serwisu SWAN, czyli DOMNA X. Dziś terminale kontenerowe w Gdyni, których roczna przepustowość wynosi ok. 1 mln TEU, pozostają daleko w tyle za gdańskim Baltic Hub, w którym możliwy jest przeładunek aż 3 mln TEU w skali roku, a realizowany obecnie projekt rozbudowy umożliwi zwiększenie tej wielkości do 4,5 mln TEU. Jak informowaliśmy wcześniej na łamach “Rynku Infrastruktury”,
na Baltic Hub stawiają linie żeglugowe CMA CGM, które zrezygnowały ze świadczenia usług w Gdyni.
Dystans między Gdańskiem a Gdynią w zakresie zdolności przeładunkowych na rynku intermodalnym w najbliższych latach ulegnie jednak zmniejszeniu, a to za sprawą projektu budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni, którego główną częścią będzie głębokowodny terminal kontenerowy, w którym będzie się odbywał przeładunek do 2,5 mln TEU w skali roku. Inwestycja zostanie zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a niedawno
po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej cztery podmioty zostały zaproszone do składania ofert. Do nowych nabrzeży będą mogły zawijać 490-metrowe kontenerowce o 16-metrowym zanurzeniu z ładunkiem na poziomie nawet 30 tys. TEU.