Kolejny raz przesunięty został termin składania ofert w przetargu na budowę, utrzymanie i eksploatację Portu Zewnętrznego w Gdyni w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Cztery podmioty, które zostały zaproszone do składania ofert, będą miały na to czas do 14 czerwca. Decyzja miała zostać podjęta na ich wniosek.
Budowa Portu Zewnętrznego to jeden z największych projektów rozwojowych w obszarze infrastruktury portowej w Polsce. W ramach inwestycji na sztucznie zalądowionej powierzchni powstać ma głębokowodny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU w skali roku, a także przestrzeń dla terminala instalacyjnego offshore, czy przeładunków wojskowych. Co istotne, do Portu Zewnętrznego będą mogły zawijać największe kontenerowce oceaniczne na świecie. Dziś natomiast do dwóch terminali kontenerowych w gdyńskim porcie morskim zawijać mogą duże i średnie jednostki.
Projekt o szacowanej wartości 5,5 mld zł ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partner prywatny, który będzie odpowiadał za utrzymanie i eksploatację Portu Zewnętrznego, oprócz samego obiektu wykona również prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy, jak również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową. Z kolei podmioty państwowe wybudują falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną. Kontrakt ma zostać zawarty na okres 36 lat, przy czym ok. 5 lat przypadnie na etap projektowania i budowy.
Cztery podmioty zaproszone do składania ofert
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu ubiegłego roku,
do składania ofert zaproszone zostały cztery podmioty: konsorcjum Gdynia Terminal Holding (grupa kapitałowa CMA CGM) i Meridiam Eastern Europe Investments 4, konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe, International Container Terminal Services oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road. W lipcu koncern EY, doradzający Zarządowi Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej wraz ze spółką Databout i kancelarią Domański Zakrzewski Palinka, poinformował, że oferty będzie można składać do 4 października.
Od tego czasu doszło już raz do przełożenia terminu składania ofert. Miały one zostać otwarte w tym miesiącu, jednak termin składania ofert został ponownie przełożony. Ostatecznie zaproszone do uczestnictwa w przetargu podmioty będą mogły złożyć oferty do 14 czerwca bieżącego roku. Obydwie decyzje miały zostać podjęte na wniosek zainteresowanych przetargiem podmiotów.
Nowe oblicze gdyńskiego portu morskiego?
Port Zewnętrzny powstanie jako wydłużenie Nabrzeża Śląskiego, wykraczając poza istniejący falochron ochronny. Nabrzeże powstałe w ramach portu zewnętrznego ma mieć długość 2500 metrów i szerokość 700 metrów. W efekcie łączna powierzchnia infrastruktury portowej w Gdyni wzrośnie o 151 hektarów. Będą mogły do niego zawijać zawijać kontenerowce oceaniczne o długości 490 metrów, szerokości 72 metry, zanurzeniu do 16 metrów i pojemności 30 tys. TEU. Zrealizowanie inwestycji będzie miało duże znaczenie w kontekście rozwoju transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. W samym Porcie Zewnętrznym powstać ma 700 miejsc pracy, a w otoczeniu branżowym kolejnych 4200.
W kontekście budowy Portu Zewnętrznego ogromnym wyzwaniem wydaje się zapewnienie kolejowych i drogowych korytarzy dostępowych o adekwatnej przepustowości. Niestety w minionej perspektywie finansowej Unii Europejskiej nie udało się zrealizować modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy Gdynią a podbydgoskim Maksymilianowem.
Istnieje poważne ryzyko, że nie uda się to również w najbliższych latach. Nieznana jest także perspektywa czasowa realizacji
Drogi Czerwonej w Gdyni, która ma połączyć Port Zewnętrzny i Publiczny Terminal Promowy z drogą ekspresową S6, odciążając Estakadę Kwiatkowskiego, która jest zatłoczona i nie zapewnia odpowiednich parametrów dla ruchu ciężkiego w zakresie nośności.