Port Gdynia utrzymał wzrost przeładunków w pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku. Do końca kwietnia w Gdyni przeładowano ponad 8,26 mln ton, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 2,3 procent rok do roku. W największych portach regionu skutki kryzysu są bardziej widoczne.
Grupy towarowe o największym wzroście to ładunki masowe. Do końca czwartego miesiąca 2020 roku, czasu naznaczonego pandemia wirusa z Wuhan, w Porcie Gdynia przeładowano 2,13 mln ton zbóż, co daje imponujący wzrost o wartości ponad 222 procent, licząc rok do roku. Również w grupie inne masowe wzrost wyniósł 37,6 proc. W ładunkach masowych w tym roku spadki widoczne są tylko w przeładunkach węgla i koksu.
W pierwszych czterech miesiącach udało się w Gdyni utrzymać przeładunki paliw płynnych na poziomie 98 proc. w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami. Niewielkie spadki widoczne są również w przeładunkach drobnicy (94,7 proc.) i kontenerów (91 proc.).
Wpływ kryzysu gospodarczego jest coraz bardziej widoczny w największych portach regionu.
Port Gdańsk broni się przed kryzysem wzrostami w przeładunkach towarów masowych, jednak w I kwartale odnotował spadek przeładunków o 8,3 procent w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Również w Porcie Hamburg przeładunki w pierwszym kwartale 2020 wyniosły 31,9 miliona ton (-7,9 procent). Obroty kontenerowe osiągnęły poziom 2,2 miliona TEU (-6,6 procent). W Hamburgu najmniej dotknięty spadkiem był wolumen ładunków w relacji z zapleczem lądowym.
Wzrostowy trend w Porcie Gdynia to kontynuacja sukcesów z roku 2019, który był kolejnym z rzędu, w którym odnotowano rekord w przeładunkach. Łączna ilość przeładowanych towarów przekroczyła 24 mln ton. Również w I kwartale 2020 Port Gdynia jako jedyny polski port utrzymał wzrostowy trend. Równolegle do rekordowych przeładunków na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest szereg kluczowych inwestycji w tym przygotowanie największej z nich, czyli budowy Portu Zewnętrznego. Dziś Port Gdynia to wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach
gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość przekraczającą 1,8 miliarda złotych.