Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na realizację nowych falochronów osłonowych. To kluczowa inwestycja w ramach planowanego do realizacji jeszcze w tej dekadzie Portu Zewnętrznego, którego główną częścią będzie głębokowodny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU w skali roku.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” pięciu nowych falochronów osłonowych o łącznej długości 2406 metrów oraz wzmocnienie dwóch istniejących długości 383 metrów. Wykonawca kontraktu będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie i zbudowanie falochronów osłonowych, jak również uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych i pozwolenia na użytkowanie. Spółka otrzymała na ten cel dofinansowanie od Skarbu Państwa poprzez zwiększenie kapitału zakładowego. Projekt zapewni zwiększenie przepustowości, efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa ruchu w gdyńskim porcie morskim.
Co jednak najważniejsze, umożliwi budowę
Portu Zewnętrznego, który powstanie jako wydłużenie istniejącego Nabrzeża Śląskiego w głąb morza na sztucznie zalądowionej powierzchni. – Budowa Portu Zewnętrznego stanowi odpowiedź na rosnące wyzwania związane z obsługą coraz większych jednostek morskich oraz zwiększającym się ruchem portowym. Nowe falochrony odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu bezpiecznych warunków żeglugi, chroniąc jednocześnie infrastrukturę portową i umożliwiają wyjście na morze – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jacek Sadaj, prezes zarządu ZMPG.
W wyniku realizacji inwestycji powierzchnia portu morskiego w Gdyni wzrośnie o 151 hektarów. Port Zewnętrzny ma mieć 2500 metrów długości i 700 metrów szerokości. Będzie mógł obsługiwać największe kontenerowce oceaniczne do 16 metrów zanurzenia, 490 metrów długości i 72 metrów szerokości, przewożące nawet 30 tys. TEU. Jednocześnie w ramach Portu Zewnętrznego oprócz terminala kontenerowego zaplanowano terminal offshore oraz przestrzeń przeznaczoną do przeładunków wojskowych.
Nowe falochrony osłonowe mają być wysoce odporne na różne warunki pogodowe. ZMPG już wcześniej przygotował dla projektu program funkcjonalno-użytkowy, kosztorys inwestorski oraz dokumentację geologiczno-inżynierską. Zrealizowano również analizy koncepcyjne oraz prognozę oddziaływania na środowisko. W przetargu głównym kryterium oceny ofert jest cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział również jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu rękojmi za wady za roboty budowlane – w tym przypadku możliwe będzie przyznanie do 40% punktów w przypadku okresu 10 lat. Oferty można składać do 31 stycznia 2024 roku. Do 19 lutego 2024 roku wybrany ma zostać operator Portu Zewnętrznego. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu,
oferty w przetargu mogą złożyć cztery podmioty, które zostały zaproszone do negocjacji.