Zarząd Morskiego Portu Gdynia ponownie ogłosił konsultacje rynkowe w związku z planowanym ogłoszeniem przetargu na korzystanie z Publicznego Terminala Promowego. Jego budowa była współfinansowana z funduszy europejskich, czego warunkiem była jednak obsługa więcej niż jednego operatora promowego. Tymczasem cały czas korzysta z niego tylko Stena Line.
Od lat ze Świnoujścia, Gdyni i Gdańska realizowane są połączenia promowe do Szwecji, dostępne zarówno dla samochodów ciężarowych, pasażerów zmotoryzowanych, jak i osób nieposiadających samochodu, a także rowerzystów i motocyklistów. W przeszłości z Polski można było dotrzeć promem także do Danii i Finlandii. Na zmianę tego stanu rzeczy wpłynęła ewolucja rynku promowego w regionie. W przypadku podróży pasażerskich promy straciły na znaczeniu względem rosnących przewozów lotniczych, w szczególności za sprawą ekspansji przewoźników niskokosztowych. Rośnie natomiast znaczenie transportu promowego w kontekście przewozu samochodów ciężarowych.
Najbardziej ruchliwy jest
zmodernizowany i rozbudowany niedawno terminal promowy Świnoujściu, z którego do Ystad i Trelleborga na przylądku Skania w południowej Szwecji połączenia obsługuje aż trzech operatorów – Polska Żegluga Bałtycka (realizujący działalność pod marką Polferries), Unity Line (korzystający z promów swojego właściciela, Polskiej Żeglugi Morskiej, jak również prywatnego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe) oraz niemiecki TT-Line. Połączenia ze Świnoujścia do Malmö ma z kolei uruchomić Finnlines. Już dziś do Świnoujścia zawija aż 77 promów tygodniowo.
Inwestycja za 290 mln zł
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w portach morskich w Trójmieście. W Gdańsku jedynym operatorem promowym jest Polska Żegluga Bałtycka, która obsługuje relację do Nynäshamn na południowych obrzeżach aglomeracji sztokholmskiej. Z kolei w Gdyni relacja do Karlskrony jest obsługiwana wyłącznie przez Stena Line, szwedzkiego potentata, który eksploatuje łącznie aż kilkadziesiąt jednostek.
Od 2022 roku promy w Gdyni zawijają wyłącznie do nowo powstałego Publicznego Terminala Promowego, zlokalizowanego na Nabrzeżu Polskim. Duża inwestycja, w efekcie której gdyński port morski zyskał możliwość sprawnej obsługi największych promów na Bałtyku o długości do 240 metrów, była współfinansowana ze środków unijnych. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel wyniosła 290 mln zł, a wartość przyznanej dotacja z funduszy europejskich to niemal 117 mln zł.
Co najmniej dwóch przewoźników – warunek dla dofinansowania z funduszy UE
Warunkiem finansowania z funduszy europejskich było jednak korzystanie z obiektu przez co najmniej dwóch operatorów. Tymczasem cały czas jedynym jest Stena Line, która zawija do Gdyni 21 razy w tygodniu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie, Zarząd Morskiego Portu Gdynia unieważnił postępowanie w sprawie wyboru drugiego operatora promowego. Przypomnijmy, że 2021 roku w stosownym postępowaniu ZMPG powierzył przewozy Polskiej Żegludze Bałtyckiej, która miała je realizować w latach 2021-2025. Tak się jednak nie stało – połączenia do Nynäshamn nadal są obsługiwane z Gdańska z Terminala Promowego Westerplatte. Promy do Gdańska zawijają 6 razy w tygodniu.
– Terminal został wybudowany jako terminal publiczny i zamierzamy niezwłocznie rozpisać nowe postępowanie przetargowe w którym wszyscy operatorzy, jak i Polska Żegluga Bałtycka są mile widziani – komentował wówczas w wypowiedzi dla portalu Trójmiasto.pl Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w ZMPG. Pod koniec lutego spółka zarządzająca gdyńskim portem morskim ogłosiła konsultacje rynkowe, które poprzedzą kolejne postępowanie w sprawie wyboru drugiego operatora dla Publicznego Terminala Promowego.
ZMPG czeka na opinie potencjalnych operatorów
Jak czytamy w ogłoszeniu, w ramach konsultacji rynkowych ZMPG zamierza z jednej strony przedstawić rynkowi założenia planowanego postępowania, a z drugiej strony zapoznać się z opiniami przewoźników. W ramach tego procesu przewidziano poddanie konsultacjom takich zagadnień, jak rozkład okien czasowych, mechanizm przyznania prawa do korzystania z terminalu w latach 2024-2025, mechanizm i kryteria oceny ofert przewoźników w latach 2026-2028, podział miejsc pod naczepy, model przyjmowania i wydawania tychże, czy też model obsługi rampy i łącznika ruchomego galerii pasażerskiej.
Skonsultowane mają zostać również takie kwestie, jak przydział powierzchni biurowo-kasowej i magazynowej, minimalne progi oczekiwanych ofert, podział kiosków check-in, czy kierowanie ruchem na placu pre check-in. ZMPG podda także konsultacjom mechanizm zabezpieczeń wykonania umów, wysokość wadium, główne założenia umowy na korzystanie oraz umowy najmu, ewentualne złożenie wspólnej oferty przez przewoźników oraz inne zagadnienia poruszone przez strony. Wszystkie czynności związane z konsultacjami rynkowymi realizować będzie powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania Komisja Przetargowa.