Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-07-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego
fot. Wikimapia / lic. CC BY-SA
Rozpoczął się drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w gdyńskim porcie morskim. Zostały do niego zakwalifikowane wszystkie podmioty, które złożyły oferty w pierwszym etapie, w tym jego obecny tymczasowy dzierżawca, spółka Mondry, a także OT Port Gdynia, zarządzająca dziś innym terminalem przeładunkowym w Gdyni.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” na początku miesiąca, w ponowionym przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w porcie morskim w Gdyni oferty złożyło pięć podmiotów. Mowa o Mondry (obecny tymczasowy dzierżawca), OT Port Gdynia, konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, konsorcjum Speed, Astar i Tridente oraz Krajowa Grupa Spożywcza, której udział w przetargu zapowiadali politycy, wskazując jej wybór jako preferowany.

Jak podał Zarząd Morskiego Portu Gdynia, po zbadaniu wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu oraz ofert wstępnych podjęta została decyzja o zakwalifikowaniu wszystkich podmiotów do udziału w drugim etapie postępowania przetargowego. Decyzja ta jest podyktowana spełnieniem warunków udziału. Według deklaracji administracji portowej rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić do końca bieżącego roku.

Niechciana oferta wciąż w grze?

W poprzednim przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni za najbardziej korzystną została uznana oferta złożona przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera. Został on jednak unieważniony w kwietniu. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przekazał wówczas nieco enigmatycznie, że decyzja nie mogła być inna ze względu na opinię “właściwych służb i organów”.

Więcej światła na sprawę rzucił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Michał Kołodziejczak, który powiedział, że współtworzące konsorcjum podmioty są powiązane kapitałowo z dużymi koncernami zagranicznymi, kontrolującymi już dziś dużą część obrotu zbożem na polskim rynku. Dzierżawa terminala zbożowego w Gdyni stwarzałaby zatem ryzyko uzyskania przez owe koncerny pozycji dominującej na polskim rynku. Mimo to oferta konsorcjum pozostała w grze.

Propaganda a fakty

Wcześniejsze unieważnienie przetargów na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni oraz terenu pod budowę takowego w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku wywołało falę dezinformacji w dyskursie publicznym. Po zmianie władzy w Polsce część polityków i komentatorów usilnie (a nawet desperacko) buduje narrację o rzekomym celowym blokowaniu rozwoju transportu morskiego w Polsce, które miałoby służyć interesom Niemiec. Tymczasem w przypadku Gdańska impas w tym względzie trwa już od 2015 roku. Z kolei terminal zbożowy w Gdyni cały czas funkcjonuje i od 2022 roku ma tymczasowego dzierżawcę, wspomnianą spółkę Mondry. Jego zdolności przeładunkowe wynoszą dziś 1 mln ton w skali roku.

Obiekt znajduje się przy Nabrzeżu Indyjskim oraz Nabrzeżu Norweskim. Pierwsze z nich liczy 287 metrów długości i może przyjmować jednostki o zanurzeniu nieprzekraczającym 10,8 metrów. Drugie, 264-metrowe, umożliwia natomiast obsługę statków o zanurzeniu do 12,5 metrów. Pierwsze z wyżej wymienionych znajduje się jednak w trakcie przebudowy. W rezultacie stanie się nabrzeżem głębokowodnym, zdolnym do przyjmowania statków o 15,5-metrowym zanurzeniu. Na terenie terminala zbożowego znajdują się magazyny płaskie, silosy i elewator o łącznej pojemności umożliwiającej składowanie do 72 tys. ton zbóż. Jest tu również magazyn celny do obsługi ładunków tranzytowych.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Drogi i autostrady

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Mikołaj Kobryński 22 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Gdańsk: Budowa terminala przeładunkowego Orlenu na ostatniej prostej [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Budowa terminala przeładunkowego Orlenu na ostatniej prostej [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 24 lipca 2024

Projektant rozbudowy odcinka DK nr 25 poszukiwany

Drogi i autostrady

Projektant rozbudowy odcinka DK nr 25 poszukiwany

Mikołaj Kobryński 24 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Drogi i autostrady

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Mikołaj Kobryński 22 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Gdańsk: Budowa terminala przeładunkowego Orlenu na ostatniej prostej [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Budowa terminala przeładunkowego Orlenu na ostatniej prostej [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 24 lipca 2024

Projektant rozbudowy odcinka DK nr 25 poszukiwany

Drogi i autostrady

Projektant rozbudowy odcinka DK nr 25 poszukiwany

Mikołaj Kobryński 24 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5