Rozwój infrastruktury transportowej potrzebuje proaktywnego działania, wzmocnienia roli rządu jako koordynatora oraz powołania pełnomocnika ds. rozwoju Korytarza Bałtyk-Adriatyk. Takie wnioski wyciągnęli członkowie debaty, która odbyła się podczas 18. Międzynarodowych Targach Morskich Balexpo.
Jako główną potrzebę dla rozwoju infrastruktury uznano inwestycje w korytarze transportowe. – To europejska przyszłość i to na ich tworzenie powinniśmy asygnować jak najwięcej zasobów. Zarówno na poziomie centralnym, samorządowym, jak i w samym porcie – mówi Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. – Powinniśmy skupić się na lepszej współpracy z unijnymi instytucjami rozwijającymi korytarze. Wskazane jest powołanie pełnomocników ds. rozwoju obu korytarzy, którzy byliby z naszej strony pełnomocnymi partnerami np. dla prof. Kurta Bodeviga – dodaje.
Zadaniem takiego pełnomocnika byłoby opiniowanie i konsultowanie planów dotyczących korytarza, ale także pilnowanie skoordynowania i wdrażania na czas prac wszystkich stron. Z poprzedniego unijnego okresu budżetowego można wywnioskować, że takiej strategicznej koordynacji dla inwestycji zabrakło.
– Nie można zmusić prywatnych firm do przeprowadzania konkretnych, skoordynowanych inwestycji, ale rząd ma narzędzia do wspomagania i sterowania zrównoważonym rozwoju transportu. Już dzisiaj powinniśmy wypracować wspólnie modele partnerstwa publiczno-prywatnego w portach i w logistyce, przecież za chwilę strumień funduszy unijnych skończy się – podkreśla Szymborski. –
Poza inwestycjami w infrastrukturę twardą, powinniśmy też zająć się miękką – a więc systemami teleinformatycznymi, dzięki którym możliwe będzie zarządzanie i sprawna komunikacja pomiędzy wszystkimi użytkownikami korytarza. W krajach starej Unii jest to norma, my mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia na poziomie podstawowym. Wydaje się korzystne i niezbędne wciągnięcie do współpracy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, potrzebne będą lokalne systemy, które będą mogły współtworzyć platformy całego korytarza – dodaje.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk przede wszystkim daje możliwości dla wielu gałęzi gospodarki. – Mądra i efektywna współpraca na rzecz rozwoju Korytarza Bałtyk-Adriatyk stworzy odpowiednie warunki dla dynamicznego polskiego handlu zagranicznego, dodatkowo dając szansę naszym firmom, w tym portom, na udział w wymianie handlowej Skandynawii z południem Europy. Nie zapominajmy, że zapewni jednocześnie sprawny transport wewnątrz kraju – zaznacza Krzysztof Szymborski.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.